maandag 9 december 2013

Sigara böreği (opgerolde gebakken börek)

Volgens mij is dit een van de bekendste vormen van börek: sigara börek, oftewel opgerolde börek met kaasvulling die daarna in de olie wordt gebakken. Op internet kom ik overal varianten tegen en het is dan ook een heel lekker gerechtje, met een knapperige buitenkant en een zachte smeltende kaasvulling. Ik had ze 's avonds al klaargemaakt en in de koelkast gezet: toen de volgende dag ons bezoek aanbelde, hoefde ik ze alleen nog maar even af te bakken en de schaal was zo leeg! Het is het meest gebruikelijk deze sigara börek 'peynirli' (met kaas) te maken maar natuurlijk kun je ze ook vullen met andere vulling.


Op internet zie ik dat er bij veel recepten gebruik wordt gemaakt van filodeeg. Dat zou ik echt niet aanraden: het is lastig (dun en scheurt makkelijk) om mee te werken en de kans dat de sigara börek in de pan kapot gaat is behoorlijk groot. In elke Turkse winkel kun je de yufka kopen die je voor deze opgerolde börek nodig hebt: in tegenstelling tot gewone yufka is deze niet erg breekbaar en prima om mee te werken. In plaats van te frituren kan sigara börek ook in de oven gebakken worden, maar dan moet je wel alle vellen insmeren met het ei/melk/olie-mengsel wat ook voor gewone börek gebruikt wordt, anders worden ze heel erg droog. Ik zal dat recept binnenkort ook delen, voor nu deze heerlijke variant!


Recept
Sigara böreği (opgerolde gebakken börek)

Benodigdheden (voor 24 stuks sigara börek)

1 pak yufkadeeg ('üçgen yufka' in de vorm van een driehoek)
1,5 plak (300 gram) Turkse witte kaas
1 handvol platte peterselie
1 ei


Bereiding
Snij de peterselie fijn , prak de kaas met een vork en meng de peterselie erdoorheen. Klop het ei in een ander schaaltje los. Leg een yufkavel neer met de brede rand naar je toe. Smeer de zijkanten (onderkant is niet nodig) licht in met een klein beetje ei. Leg wat van de kaas op de onderrand. Vouw nu eerst de linker- en rechterpunt naar binnen (zie foto's) en rol daarna de yufka naar boven op. 'Plak' het puntje vast wat makkelijk zou moeten gaan doordat het met ei ingesmeerd is, wil het helemaal niet dan kun je het alsnog vastplakken met een klein druppeltje water.


Maak zo alle sigara böreks. Tot gebruik kunnen ze in de koelkast bewaard worden, leg wel tussen elke laag een laagje plasticfolie om te voorkomen dat ze aan elkaar gaan plakken. Verwarm in een diepe koekenpan een laagje olie (een centimeter of twee is voldoende). Test af en toe of de olie al warm is door er een puntje van een sigara börek in te houden: als de olie meteen gaat bruisen is het goed. Leg voorzichtig de sigara börek in de pan en laat ze op middelhoog vuur lichtbruin worden. De meesten draaien vanzelf om als ze gaar aan de ene kant zijn, sommigen hebben misschien even hulp nodig met omdraaien. Leg ze als ze klaar zijn even op een bord met keukenpapier om uit te lekken. Bak zo alle sigara börek goudbruin en gaar.


Bewaren
Wat er overblijft van sigara börek kun je de volgende dag even kort opwarmen in de oven (vijf minuten op 180 graden).


8 opmerkingen:

  1. Mmm, deze is echt mee van de favorieten hier thuis. Héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook zonder ei prima te maken, ik gebruik het in ieder geval nooit en zet het puntje vast met water. Door de kaas doe ik nog wat pul biber, maar wij houden van pittig. Ik vind het zelf niet zo mooi als er van die blaasjes op zitten, helaas gebeurt dat snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik had ook al gehoord dat ei in principe niet nodig is, maar bij mij willen ze nog weleens loslaten en dan plakt ei toch net ietsje beter. Die blaasjes heb ik volgens mij altijd: misschien dat de olie net ietsje te heet was maar dat blijft toch lastig. Ze smaken er gelukkig niet minder om!

      Verwijderen
  3. Heb jij ze weleens met loempiavellen gemaakt toevallig? Ik heb geen yufka in huis en geen zin om naar de turkse super te rijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee nooit geprobeerd, maar op zich moet het wel kunnen, loempia's frituur je tenslotte ook gewoon ;). Alleen wordt het wel wat knapperiger denk ik.

      Verwijderen
  4. Hey Eslem hoeveel verdien je maandelijks met je blog? Ik wil ook een blog beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik? Ik blog niet voor het geld en gelukkig maar, want ik verdien niets met mijn blog, alleen een enkele keer een kookboek wat ik mag reviewen. Mijn advies: ga bloggen omdat je het leuk vindt, zeker niet om er geld aan te verdienen.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!