zaterdag 15 februari 2014

Patatesli omlet (aardappeltortilla met groenten en sucuk)

Zeker als het koud weer is vind ik het heerlijk om wat warms bij de lunch te eten. Toen mijn moeder laatst bij ons was, had ik bedacht om deze patatesli omlet (aardappeltortilla met groenten en sucuk) te maken, een soort Turkse variant op de oorspronkelijk Spaanse tortilla. Ik heb nog altijd goede herinneringen aan onze vakanties in Spanje vroeger waar we ergens in the middle of nowhere in een tapasbarretje (met echte flipperautomaat) calamares, chorizo en een perfect gebakken tortilla aten. De tortilla die ik vandaag maakte was een Turkse variant met groenten en sucuk lijkt hier niet erg op, maar was minstens zo lekker!


Ik was van tevoren bang dat het niet zou gaan lukken een mooi geheel van de aardappeltortilla te maken maar dat ging eigenlijk perfect zolang het ei maar voldoende tijd krijgt om te stollen en alles te binden. De aardappel heb ik voorgekookt, dit doe je normaal niet bij een tortilla, maar ik weet uit ervaring dat de kans groot is dat hij anders niet gaar wordt en harde aardappel is gewoon niet lekker. Verder is dit natuurlijk weer een ideaal recept voor restjesverwerking: zolang je aardappel en ei als ingrediënten aanhoudt, kun je verder eigenlijk alles gebruiken wat er in de koelkast ligt. Deze patatesli omlet met de combinatie van de pittige sucuk met frisse paprika met daarnaast champignons en ui was erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!


Turks recept
Patatesli omlet (aardappeltortilla met groenten en sucuk)

Benodigdheden (voor twee a drie personen)

4 aardappels
5 eieren
1 halve rode (punt)paprika
8 champignons
1 half sucuk worstje
2 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 handvol (vers)geraspte kaas
zout, peper, knoflookpoeder (of 1 teentje verse knoflook)


Bereiding
Schil de aardappels, snij ze in dunne plakjes en snij deze nog een keer doormidden. Kook ze tot ze beetgaar zijn (ongeveer 5 minuten). Snij ondertussen de bosui, paprika, champignons en sucuk in kleine stukjes en snij de peterselie fijn. Giet de aardappels af. Bak in een koekenpan de stukjes sucuk even aan (olie of boter is niet nodig), voeg daarna de champignons toe en bak even mee. Voeg dan ook de aardappels toe. Klop ondertussen de eieren los met zout, peper, knoflookpoeder en peterselie. Voeg ook de paprika en bosui aan de pan toe, roer alles goed door en giet dan het eimengsel erbij. Roer een keer goed door en zet dan het vuur laag (ik gebruikte wel de grootste pit, dus middelhoog vuur) en rasp wat kaas over de tortilla. Laat de tortilla nu rustig gaar worden.


Controleer af en toe of het ei al helemaal gestold is en of de tortilla één geheel is geworden. Als dit het geval is (bij mij duurde dit een kwartiertje), steek de tortilla dan voorzichtig los met een spatel als dat nodig is. Leg vervolgens een groot bord op de pan, leg één hand op het bord en draai met je andere hand de pan om. Laat nu de tortilla van het bord weer in de pan glijden zodat ook de andere kant nog even kan garen. Deze kant is in principe al zo goed als gaar dus vijf minuten voor deze kant is genoeg.


Bewaren
Patatesli omlet (aardappeltortilla met groenten en sucuk) kun je prima twee dagen afgedekt in de koelkast bewaren en smaakt koud minstens net zo lekker als warm!


8 opmerkingen:

  1. Tortilla de patatas <3 Heerlijk. Jouw Turkse versie ziet er verschrikkelijk lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enige suggesties wat ik ipv de champignons kan gebruiken? Ik lust het namelijk ècht niet, evenales olijven... Maar kan zo meteen geen alternatief bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prei, paprika, (voorgekookte) sperzieboontjes, (voorgekookte) plakjes wortel, doperwten...:) het is maar net wat je lekker vindt, bijna alles kan.

      Verwijderen
  3. Hmmmm.... ben ik netjes jouw recept aan het volgen, ligt alles in de pan gaar te worden, zie ik ineens de aardappels op het aanrecht staan... Ben het natuurlijk zelf ook vergeten, maar ik mis het ook in jouw recept! Wanneer moeten die er bij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jee, je hebt gelijk! Ik zal het even aanpassen. Op de foto kun je wel zien wanneer ze toegevoegd moeten worden maar het staat er inderdaad niet bij. Sorry!

      Verwijderen
    2. Gelukkig had ik voor 2 porties gemaakt, dus de 2e portie ging wel goed :D Ik heb al een beetje geproefd en vind het erg lekker!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!