woensdag 12 februari 2014

Turp (meiknol)

Wat is het?
Officieel is de vertaling van 'turp' radijs, maar de naam wordt als verzamelnaam gebruikt voor radijs, meiknol, knolraap enzovoorts (de officiële Turkse benaming voor knolraap is Şalgam, maar dat woord wordt voornamelijk gebruikt voor een pittig gezouten groentensapje). Ik vertaal het hier als meiknol, omdat dat de variant is die je het meest tegenkomt in de Turkse supermarkt en in de Turkse keuken. In principe verwijst de naam 'meiknol' ernaar dat de knollen in het voorjaar geoogst worden, maar ze zijn meestal vanaf januari/februari goed verkrijgbaar.


Waar koop je het?
Ik koop meiknollen altijd bij de groenteafdeling van de Turkse supermarkt, maar ongetwijfeld dat een groentezaak het ook verkoopt. Bij de winkel waar ik kom zijn er meestal drie soorten (of beter gezegd, kleuren) te koop: wit/lila, donkerroze en zwart. Alhoewel de lichtgekleurde er het minst spectaculair uit zien, vinden wij die wel het lekkerst. De donkerroze zijn klein en lastig te schillen en de zwarte zijn vaak erg scherp. Welke soort je ook koopt, let erop dat ze goed hard en stevig (= vers) zijn.

Hoe bewaar je het?

Meiknollen bewaar je op een koele plaats. Ik bewaar ze, wegens geen kelder, in de groentenla van de koelkast. Ze zijn ongeveer één a twee weken houdbaar: als ze sponzig worden (je moet ze dus niet kunnen indrukken als je ze koopt) hebben ze hun beste tijd gehad.


Wat kun je ermee maken?
Met meiknollen kun je allerlei soorten gerechten maken: ze schijnen erg lekker te zijn in ovenschotels en gestoofd. Ik zeg 'schijnen' omdat wij ze zelf altijd rauw eten: in de Turkse keuken wordt meiknol alleen als rauwkost gegeten. Heerlijk, iets minder scherp dan radijs. De meest eenvoudige versie is de meiknol schillen, in dunne plakjes snijden en serveren met vers citroensap en zout. Simpel maar overheerlijk. Ook in allerlei salades past meiknol heel erg goed.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin turp verwerkt wordt:

Havuçlu turp salatası (salade van meiknol en wortel)
Yoğurtlu turp salatası (salade van meiknol met yoghurt)
Tahinli turp salatası (meiknolsalade aangemaakt met tahin)



Deze blogpost is mijn inzending voor de 'RAW fotografie challenge #1 -2014' op Simone's Kitchen.

11 opmerkingen:

  1. Aha dus dat zijn die knolletjes. Weer wat geleerd hihi. Door jou leer ik de inhoud van de Turkse winkel kennen hahaha. Dit lijkt me erg lekker als rauwkost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, leuk om te horen! Het is zeker lekker als rauwkost, past ook erg goed bij de gerechten die ik van jou weleens zie langskomen ;) bij vlees en kip erg lekker

      Verwijderen
  2. Ja meiknollen! Leuk dat je mee doet met de challenge Eslem, als ik een kleine tip mag geven voor de foto; probeer de volgende keer eens om de knollen in iets als een rieten mand of een houten kratje te fotograferen. Het witte bord doet ze niet meteen goed uitkomen... Hout of andere natuurlijke materialen geven het meteen een andere uitstraling! Meiknollen zie je hier niet zo heel veel maar ik vind ze wel lekker dus Thanks ook voor de receptjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip Simone, denk inderdaad dat het met natuurlijke materialen beter uit zal komen!

      Verwijderen
  3. Wij eten meiraapjes vaak gebakken in de koekenpan (in plakjes/reepjes). Of gekookt en met aardappels als aardappel/meiraap-puree. Ik wist eigenlijk niet dat je ze ook rauw kunt eten! Weer wat geleerd!

    groetjes, Pippa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt ook lekker! Maar rauw is zeker een aanrader, met wat citroensap en zout erover!

      Verwijderen
  4. in onze land maken wij meiraapje in soep -het is echt lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Eslem, mijn kinderen bewerken in de kinderopvang een klein groentetuintje en hebben daarin net een wortel geoogst: wit, stomp en dik en met stekelige, grote, ovale bladeren. Volgens hun begeleider heet deze wortel een Turkse wortel, maar ik kom niets op internet erover tegen. Bij mijn speurtocht kom ik op jouw site terecht, en dan ook aan jou de vraag: ken jij een dergelijke wortel? Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esther, nee ik heb ook nog nooit van een witte (Turkse?) wortel gehoord. Als de begeleider de Turkse naam ook zou weten, zouden we misschien nog verder komen. Ik heb even gegoogeld maar ik kom ook alleen maar pastinaak tegen (en dat is een lange wortel). groetjes Eslem

      Verwijderen
  6. Turp is het turks mei knol

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!