zaterdag 8 februari 2014

Şehriyeli tavuk çorbası (Turkse kippensoep met vermicelli)

Het is al eens eerder naar voren gekomen, maar ik ben geen grote liefhebber van soep. Voor kippensoep maak ik echter een uitzondering: één van de weinige soorten soep die ik echt kan waarderen. Şehriyeli tavuk çorbası (Turkse kippensoep met vermicelli) is de Turkse variant op kippensoep en valt eigenlijk altijd goed in de smaak bij iedereen aan tafel. De platte peterselie in de soep is niet echt Turks maar ik vind de smaak van peterselie echt perfect passen bij kippensoep, dus dat moet kunnen. Oh, en mijn mooie sterretjesvermicelli? Die vond ik in de Turkse winkel (van het pastamerk Ankara). Krullenbol was er dolblij mee en at zonder morren een hele kom soep :) . 


Je kunt natuurlijk veel meer groenten aan deze soep toevoegen: prei, wortel of gewoon een zakje soepgroenten. Omdat ik vandaag de traditionele Turkse kippensoep wilde maken, heb ik daar niet voor gekozen: deze versie is echt alleen met kip en vermicelli. De groenten aten wij ernaast :) . Vervang de kippenbouten in het recept niet door kipfilet of andere 'botloze' stukken kip: juist deze stukken kip met bot (en vel) geven zoveel smaak aan de bouillon. Ik gebruikte niet al het kippenvlees in de soep: wat overblijft kun je makkelijk even snel opbakken, in een salade gebruiken of eventueel invriezen: komt altijd van pas. 


Recept
Şehriyeli tavuk çorbası (Turkse kippensoep met vermicelli)

Benodigdheden (voor drie personen)
2 kippenbouten
1 liter water
1 ui
2 laurierblaadjes
1 bouillonblokje kip
1 handje vermicelli
1 eetlepel (20 gram) roomboter
1 eetlepel bloem
platte peterselie
citroen
zwarte peper, pul biber


Bereiding
Spoel de kippenbout af onder stromend water en leg ze in een ruime pan. Schil de ui en snij in kwarten en leg bij de kip, evenals het bouillonblokje en de laurierblaadjes. Giet een liter (koud) water in de pan en breng het geheel aan de kook. Laat dit ongeveer anderhalf uur heel zachtjes doorsudderen zónder deksel op de pan. Haal vervolgens de kippenbouten uit de pan en giet de bouillon door een zeef in een schone pan. Verwijder bot en vel van de kippenbouten en snij het vlees in kleine stukjes. Voeg de vermicelli en kip (ik gebruikte de helft van het vlees, beetje afhankelijk van hoe gevuld je je soep wil) toe aan de bouillon en breng het geheel weer aan de kook.


Schep eventueel schuim met een lepel van de soep af. Smelt in een ander pannetje de boter en roer er zodra het gesmolten is de bloem doorheen. Bak deze even twee minuutjes rustig mee (blijven roeren). Giet vervolgens een klein beetje bouillon bij de boter en giet daarna het botermengsel terug in de kippensoep. Laat nog even aan de kook komen, roer goed door en breng op smaak met peper, pul biber en peterselie. Turkse kippensoep serveer je traditioneel met een partje citroen ernaast, voor een 'zuurtje' (vreselijk woord!) in de soep.


Bewaren
Deze şehriyeli tavuk çorbası (Turkse kippensoep met vermicelli) kun je afgedekt in de koelkast twee dagen bewaren.


2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke vermicelli! Ziet er echt leuk uit in de soep!
    Zelf laat ik de bouillon zeker 3 uur trekken (somg nog langer als er de tijd voor is)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja mijn meiden zijn gek op die vermicelli :). Inderdaad hoe langer de bouillon kan trekken hoe lekkerder het is!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!