vrijdag 28 februari 2014

Yayla çorbası (Turkse yoghurtsoep)

De letterlijke vertaling van 'yayla' is bergplateau. Zo'n mooie groene vlakte waar koeien en schapen grazen zie ik dan voor me. In Turkije staat een 'yayla' ook vaak voor een mooie picknickplek in de bergen, heerlijk koel in de zomer! Yayla çorbası (Turkse yoghurtsoep) is dan eigenlijk ook 'plateausoep' en dan zal wel te maken hebben met de verse yoghurt die ze daar op die plateau's maken. Het is één van de bekendste soepen van Turkije en bijna iedereen is er gek op. Tsja...je moet er van houden, het is niet zo mijn ding (maar ik lust geen yoghurt, dus ja) maar mijn man én Wildebras en Krullenbol zijn er dol op, dus don't take my word for it!


Het recept voor deze Turkse yoghurtsoep is eigenlijk heel simpel: het is vooral een kwestie van blijven roeren om te voorkomen dat het gaat schiften. In plaats van rijst kun je ook bulgur aan de soep toevoegen. Het fijne van deze yoghurtsoep is dat hij goed houdbaar is: zeker als je hem eenmaal afgekoeld in de koelkast bewaard en telkens alleen maar hetgeen opwarmt wat je nodig hebt, blijft deze soep het makkelijk een paar dagen goed.


Recept
Yayla çorbası (Turkse yoghurtsoep)

Benodigdheden (voor drie personen)

5 waterglazen (1 liter) water
1 Turks theeglaasje (80 gram) rijst (gewone rijst, geen bewerkte rijst zoals snelkookrijst)
1 ei
2 waterglazen Turkse yoghurt
2 eetlepels meel
2 bouillonblokjes kip
2 eetlepels roomboter
munt, pul biber


Bereiding
Zet in een ruime pan de rijst op met 4 waterglazen (800 ml) water. Laat dit rustig doorkoken tot de rijst zacht is. Roer ondertussen in een ruime kom de yoghurt los met het ei, het meel en het resterende glas (200 ml) water. Voeg, als de rijst gaar is, een paar scheutjes van het kookwater toe aan dit mengsel zodat het niet meer ijskoud is. Voeg de twee bouillonblokjes alvast toe aan de rijst. 


 Voeg vervolgens rustig het mengsel toe aan de rijst terwijl je continu blijft roeren (dit is belangrijk om te voorkomen dat het gaat schiften). Blijf roeren tot het geheel aan de kook komt. Kijk hoe de dikte is: voeg eventueel nog wat water toe als je de soep wat dunner wil. Zodra het kookt kun je het vuur uitzetten. Verwarm in een klein pannetje de roomboter. Voeg, zodra de roomboter geheel gesmolten is, munt en pul biber (beiden naar smaak, ik doe meestal wat meer munt dan pul biber) toe, roer even goed door en zet het vuur dan uit. Serveer de soep met een beetje van de gesmolten boter erin gegoten.


Bewaren
Eenmaal afgekoeld kun je deze yayla çorbası (Turkse yoghurtsoep) afgedekt in de koelkast bewaren. Soms komen er klontjes in als het koud geworden is, maar door goed te roeren tijdens het opwarmen verdwijnen deze gewoon weer. Meestal is de soep na het afkoelen wat dikker geworden en voeg ik een beetje water toe tijdens het opwarmen.


7 opmerkingen:

  1. Deze heb ik vandaag gemaakt en mn man vond het heerlijk voor iftar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen! Hier stond hij ook bij de iftar op tafel gisteren

      Verwijderen
  2. Selam!
    Eindelijk kan ik mijn favoriete soep zelf maken! Dank je!
    Na meerdere keren uitproberen, maak ik de soep nu met 3 glazen volle yoghurt ipv Turkse yoghurt ( dat smaakte me toch té romig).
    Wat ook goed werkt ipv rijst is 'vlugoort'. Geeft net iets meer 'bite'.
    Echt lekker!
    Birgit Layla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merhaba Eslem, kan je ipv rijst ook vermicelli gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in principe zou dat moet kunnen. Rijst 'bindt' de soep wel een klein beetje dus ik weet niet zeker of de structuur precies hetzelfde wordt.

      Verwijderen
  4. Ik heb een heerlijk recept voor deze soep!!

    1 pakje volle Nederlandse yoghurt
    1 thee glas sehriye
    80 gram roomboter
    Ongeveer 1 liter water ( evt meer als de soep te dik word
    Zout

    Zonnebloemolie
    Munt
    Zwarte peper

    Doe de boter in de pan en laat het smelten doe dan de sehriye erbij en het water. Laat dit 15 min koken. Voeg evt nog nohut toe.

    Doe het hele pak yoghurt in een kom en schep er steeds water uit de pan bij. Let wel op dat je blijft roeren in de kom met yoghurt zodra je begint met de schepjes. Anders gaat het schiften. Doe ongeveer 5 schepjes van een soeplepel.

    Voeg daarna de yoghurt in de pan en roer dit ook nog even een paar minuten door. ( het vuur staat al uit sinds de sehriye gekookt is ).

    Doe daarna zonnebloem olie met munt en zwarte peper in een klein pannetje en warm dit even op en voeg toe in de soep.

    Klaar is je soep

    Er kan evt nog gekookte kip bij

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!