woensdag 21 mei 2014

Fırında karnabahar kızartması (geroosterde bloemkool uit de oven)

Bloemkool is niet één van mijn favoriete groentes. Vroeger thuis kwam het gelukkig niet vaak op tafel en ik heb het nooit gemist ook. Nadat ik eenmaal uit huis was heb ik het alleen nog een keertje gekocht om babyhapjes van te maken maar blijkbaar is het niet van bloemkool houden genetisch overdraagbaar, want ook Krullenbol en Wildebras moesten er al baby al niets van hebben. Maar de laatste tijd las ik veel juichende verhalen op andere foodblogs over geroosterde bloemkool uit de oven, en omdat wij ongekookte bloemkool wél lekker vinden, leek het met de moeite waard een Turkse variant van deze geroosterde bloemkool uit de oven te proberen: fırında karnabahar kızartması. 



En het is nou niet dat bloemkool hier ineens elke week op het menu komt te staan, maar dit was echt erg lekker: een lichte nootachtige, zoete smaak en een klein beetje bite: zelfs Krullenbol en Wildebras hebben het gegeten (oke, twee hapjes...). Essentie van geroosterde bloemkool uit de oven is dat hij lekker knapperig is en daarvoor moet de bloemkool mooi goudbruin zijn. Blijf in de buurt van de oven, want het verschil tussen mooi goudbruin en verbrand is bij dit gerecht niet zo heel groot ;). Deze geroosterde bloemkool combineert perfect met wat losgeroerde Turkse yoghurt met kruiden (platte peterselie, dille, munt, pul biber en zout).



Turks recept
Fırında karnabahar kızartması (geroosterde bloemkool uit de oven)

Benodigdheden (voor twee personen)
1 flinke bloemkool
(olijf)olie
1 handvol platte peterselie
pul biber
zout, peper



Bereiding
Snij de bloemkool in roosjes en was ze in een vergiet. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel de bloemkoolroosjes eroverheen, giet er een flinke scheut olie overheen en bestrooi met zout, peper en pul biber.



Schep een paar keer goed om (met je handen werkt het beste!) zodat alle roosjes met een beetje olie bedekt zijn. Zet de bakplaat in de oven en rooster de bloemkool op 200 graden in ongeveer een half uur goudbruin en knapperig.



Bewaren
Fırında karnabahar kızartması (geroosterde bloemkool uit de oven) wordt slap als het afgekoeld is: lekker opeten dus! Eventuele restjes kun je nog wel in bijvoorbeeld een maaltijdsalade verwerken.



7 opmerkingen:

  1. Voor mij persoonlijk was de bloemkool nog te hard. Ik denk dat ik het volgende keer heel even kort zal voorkoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt een favoriet geworden van mij! Ik at al graag bloemkool, maar zo is ze heerlijk! Bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de bloemkool in water gezet net niet gekookt en daarna in de oven het was echt heerlijk.. Heb stiekem ook 2 hele knoflook teentjes erbij gegooid. Dankjewel je preisoep is btw ook heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de kruiden die gebruikt worden voor de yoghurt dip, zijn dit verse of gedroogde kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!