vrijdag 2 mei 2014

Yoğurtlu ekmek dilimleri (brood met Turkse yoghurt uit de oven)

Deze yoğurtlu ekmek dilimleri (letterlijk: boterhammen met yoghurt) zijn niet echt een bekend gerecht in Turkije, maar is echt een familierecept van mijn schoonfamilie. De oma van mijn man maakte dit vroeger vaak voor hem en zijn zus voor ze 's ochtends naar school gingen. Dat zie je er ook wel aan het recept af vind ik: het is typisch een 'köylü' (dorps) gerecht waarbij met een paar basisingrediënten (brood, yoghurt, ui) snel iets voedzaams en lekkers wordt gemaakt. Onze 'babaanne' maakte het op een kleine elektrische grill, maar het gaat ook heel goed onder de grill van de oven.
 

Dit brood met Turkse yoghurt uit de oven is ideaal als je oud brood hebt liggen. Ik gebruikte volkorenboterhammen maar dit kan natuurlijk met elke soort brood. Ook restjes stokbrood of Turks brood lenen zich hier perfect voor: snij het dan wel in dunne plakjes. En...het klinkt misschien in eerste instantie niet zo aantrekkelijk, yoghurt op brood en dan bakken, maar het grappige is dat het juist een heel lekker smaakje krijgt door dat grillen en het een perfecte combinatie met het geroosterde brood vormt. Je kan overigens ook eenvoudig een paar andere variaties ernaast leggen, zoals plakjes kaas met sucuk of Turkse witte kaas geprakt met wat kruiden.


Turks recept
Yoğurtlu ekmek dilimleri (Turks brood met yoghurt uit de oven)

Benodigdheden (voor 6 stuks)

6 boterhammen
4 eetlepels Turkse yoghurt
1 kleine ui
zout, munt, pul biber


Bereiding
Snij het uitje fijn. Roer de Turkse yoghurt los met de ui, zout, munt en pul biber. Besmeer alle boterhammen met behulp van een lepel met een laag van het yoghurtmengsel. Bedek hierbij de hele boterham want onbedekte randjes worden al snel te donker.


 Leg de boterhammen op een bakplaat (zonder bakpapier want dat verbrandt onder de grill). Zet de oven aan op de grillstand (250 graden) en zet de bakplaat erin. Hou de boterhammen goed in de gaten: op een gegeven moment (na een minuut of 10) worden de randjes bruin, dan is het tijd ze eruit te halen. Ik was net te laat zoals je op de foto's kan zien.


Bewaren
Deze boterhammen met yoghurt kun je niet bewaren, als ze afkoelen worden ze slap. Lekker opeten dus!


4 opmerkingen:

  1. Klinkt best lekker maar ik heb geen grill in de oven en ik weet niet of het wel snel bruint als ik hem in een gewone gasoven doe op de bovenste richel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik ook niet zeker, gaar zal het wel worden maar ik weet niet of je ook zo'n mooi bruin randje krijgt. Er is maar één manier om erachter te komen! ;)

      Verwijderen
  2. Wat een super leuke blog heb je! Ik heb je site net ontdekt. Vanavond ga ik je recept voor lahmahun gebruiken (wel met durum, heb vanavond helaas geen tijd om zelf deeg te maken) & deze boterhammen wil ik ook echt een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, ik ben benieuwd wat je van de recepten vindt!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!