zondag 18 mei 2014

Mini volkoren triangelbroodjes

Zet broodjes op tafel en ik ben een gelukkig mens. Ontbijt, lunch, diner, het maakt mij niet uit, versgebakken lekkere broodjes zijn altijd welkom. Deze volkoren triangelbroodjes had ik al een keer eerder gebakken maar deze keer maakte ik voor een ontbijt met gasten bij ons thuis een miniversie, en dat beviel eigenlijk nog beter! Superleuk om op tafel te zetten en ontzettend lekker. Een knapperige korst en een luchtig zachte binnenkant. Combineert super met alle soorten beleg en zelfs met alleen een beetje roomboter zijn ze meer dan heerlijk.


Het oorspronkelijke recept van deze mini volkoren triangelbroodjes komt (natuurlijk) van de site van Levine. Ik heb, naast het formaat, een paar kleine dingen aangepast en op deze manier zijn ze helemaal perfect voor mij. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon 8 grote triangelbroodjes in plaats van 16 minibroodjes maken. Bespaar, zoals bij elk broodrecept, niet op de rijstijd: liever wat langer dan te kort! Welke mix van zaden en noten je bovenop de broodjes doet maakt niet veel uit: ik gebruikte deze keer een mix van zonnebloempitten en amandel, wat erg lekker was, maar andere noten of zaden kunnen ook prima. Ik had ze deze keer de avond van tevoren gebakken en 's ochtends nog even vijf minuten in een hete oven opgepiept, met succes: iedereen vond ze overheerlijk. 


Recept
Mini volkoren triangelbroodjes

Benodigdheden (voor 16 broodjes)
300 gram bloem
200 gram volkorenmeel
10 gram zonnebloemolie
7 gram droge gist
8 gram zout
300 gram lauwwarm water
noten/zaden naar keuze voor de bovenkant


Bereiding
Meng de gist door de bloem en het volkorenmeel, voeg water en olie toe, roer even door en voeg dan ook het zout toe. Kneed het deeg in een minuut of 10 tot een mooi soepel deeg. Vet een kom lichtjes in met wat olie, leg de deegbol erin en draai even rond zodat alle zijdes met olie bedekt zijn. Dek de kom af met plastic (folie of een plastic zakje) en laat het deeg ongeveer anderhalf uur rijzen, tot het minimaal verdubbeld is in volume. Sla het deeg dan door (duw alle lucht eruit) en verdeel het in twee bollen.


Pak de ring van een kleine springvorm (18 cm) en duw een deegbol hierin uit. Snij het deeg vervolgens in 8 punten. Til de ring ervan af, snij de driehoekjes deeg helemaal los en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Doe hetzelfde met de andere bol deeg. Strooi nu de noten/zaden in een bordje. Bestrijk elk deegdriekhoekje met wat water en druk het daarna in het noten/zadenmengsel. Leg terug op de bakplaat, dek deze af met een theedoek en laat de broodje nogmaals 45 minuten tot een uur rijzen. Zet het laatste kwartier van de rijstijd de oven alvast aan op 200 graden. Bak de broodjes in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar.


Bewaren
Versgebakken zijn deze mini volkoren triangelbroodjes het allerlekkerst: de volgende dag kun je ze even in een hete oven oppiepen en dan smaken ze ook weer als vers. Wil je ze langer bewaren, vries ze dan in, daar zijn ze prima geschikt voor. Ook hier geldt: na het ontdooien weer even in een hete oven en eet smakelijk!


6 opmerkingen:

  1. Oooh, heerlijk hè, versgebakken brood! :) Die geuren ook.... yum!

    De broodjes zien er heerlijk uit, ik lust er wel eentje! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :) ja ze zijn (waren...) ook erg lekker en ja de geur van versgebakken brood, super gewoon.

      Verwijderen
  2. ik heb net het deeg gemaakt, alleen 500 gram volkorenmeel gebruikt, zout aan de rand en in het midden in het kuiltje olie en water+opgeloste gist, Het mengsel was wel wat te nat, dus wat extra meel toegevoegd. Nu is het aan het rijzen...al ben ik wel bang dat het niet gaat rijzen (| is me wel eens vaker overkomen...) Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!