zondag 4 mei 2014

Karameltaart met chocoladelaag en harde bodem

Wie niét van chocola en karamel houdt kan nu beter even niet kijken. Voor de 99% van deze wereldbevolking die dat wél doen: dit recept moét je proberen. Een soort zelfgemaakte Mars of Twix, ook wel millionaire's shortbread genoemd: karameltaart met chocoladelaag en harde bodem. Gegarandeerd dat je hier veel vrienden mee maakt, zeker omdat je ook veel punten uit deze taart kan snijden want hij is machtig. Maar lekker! Een knapperige bodem van zandkoekjesdeeg, een romige volle laag karamel en een prachtige gemarmerde chocoladelaag bovenop. Laat je niet afschrikken door de karamel in dit gerecht, die maak je eenvoudig door gecondenseerde melk te koken met suiker en boter. Geen enkele reden dus om deze taart niét eens te proberen!


Het recept voor deze karameltaart met chocoladelaag en harde bodem vond ik op de geweldige blog van Laura, Laura's Bakery. Ik heb wat kleine aanpassingen in de verhoudingen gemaakt én ik heb wat zout toegevoegd aan de karamel: zo krijg je een taart met salted caramel, echt een geweldige combinatie. Je kunt het natuurlijk weglaten als het je niks laat, maar ik durf je te garanderen dat met een klein snufje zout deze zoete karamel nóg lekkerder smaakt (net zoals met veel zoet gebak, waaronder koekjes en cake)! Ik heb voor de bovenlaag melkchocola met witte chocola gebruikt: je kunt natuurlijk ook pure chocola gebruiken, of maar één soort chocola gebruiken. Voor het maken van deze karameltaart gebruikte ik mijn quichevorm (28 cm).



Recept
Karameltaart met chocoladelaag en harde bodem

Benodigdheden (voor één taart)
Voor de bodem
125 gram roomboter
55 gram suiker
180 gram zelfrijzend bakmeel
1 snufje zout

Voor de vulling
1 blikje gecondenseerde melk
60 gram roomboter
4 eetlepels donkerbruine basterdsuiker
1 snufje zout

Voor de bovenkant
200 gram melkchocola
50 gram witte chocola


Bereiding
Zet voor de bodem de roomboter kort (ongeveer een minuutje) in de magnetron op hoog vermogen zodat hij goed zacht is. Mix het dan met de suiker en zout tot een romig mengsel en voeg dan de bloem in gedeeltes toe. Je krijgt nu een kruimelig deeg. Bekleed je vorm met bakpapier (een klein beetje roomboter op de bodem van je vorm zorgt ervoor dat het bakpapier niet verschuift) en stort het deeg erin. Duw het met behulp van je handen uit tot een stevige bodem: probeer de randjes een klein beetje opstaand te krijgen. Prik er met een vork wat gaatjes in (om luchtbellen onder het deeg te voorkomen) en bak de bodem in de oven op 180 graden in ongeveer 25 minuten goudbruin en gaar.


Laat de gebakken bodem uit de oven goed afkoelen tot hij in ieder geval lauwwarm is. Begin dan met het maken van de karamel: smelt de roomboter in een steelpannetje en roer de bruine suiker erdoorheen. Giet dan de inhoud van het blikje gecondenseerde melk erbij en blijf vanaf nu constant roeren. Je zal zien dat eerst het boter/suiker-mengsel langzaam wordt opgenomen en vervolgens komt de karamel aan de kook. Blijf roeren en zet het vuur wat lager als de karamel eenmaal kookt. Nu begint de karamel langzaam in te dikken, na ongeveer 10 minuten heeft de karamel de goede dikte voor deze taart (bij het afkoelen wordt het nog steviger). Giet de hete karamel in de bodem en zet de vorm in de koelkast om de karamel stevig te laten worden. Na een uurtje is de bovenlaag stevig genoeg om de chocoladelaag te gaan maken.


Smelt de melkchocolade (au bain marie, of in de magnetron als je net als ik geen schone pannen meer hebt staan :) op hoog vermogen, elke 30 seconden omroeren). Verdeel deze over de karamellaag van de taart. Smelt vervolgens de witte chocolade en trek hiermee lijnen over de melkchocolade (dit kun je natuurlijk heel netjes met een spuitzakje doen, maar ik ben lui en gebruik gewoon een lepel voor een 'rustiek' effect ;) ). Trek vervolgens met een satéprikker of mespunt verticale lijnen door de horizontale lijnen. Zet de taart nu minimaal een nacht in de koelkast om helemaal af te koelen en op te stijven: ik vond deze taart de tweede dag zelfs lekkerder dan de eerste dag, de karamelsmaak komt dan nog beter tot zijn recht.


Bewaren
Deze karameltaart met chocoladelaag en harde bodem bewaar je in de koelkast: hij blijft een dag of vijf goed.


24 opmerkingen:

  1. Ooooh, té lekker!

    Inderdaad, dat snufje zout niet weglaten: zo goed!

    Hij ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zout maakt het zoete net even wat minder overheersend. Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit, deze komt op mijn to bake lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoihoi
    Ik heb deze taart gister gemaakt maar de caramel was zó hard dat ik er een ruit mee kon ingooien
    Waar kan het zijn misgegaan??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat jammer! Hoogstwaarschijnlijk heb je de caramel te lang op het vuur laten staan en is hij te ver ingedikt. Maar wel jammer van je taart!

      Verwijderen
  4. Heer-lijk! Ik had hem gebakken in een lage quichevorm waardoor de bodem, na het bakken, erg ondiep was. Dus ik heb er met een lepel een laagje uitgeschraapt zodat de vulling er nog wel in past straks. Wat een ontzettend lekkere bodem is dat, zeg! Mijn karamel is alleen aangebrand (te weinig geroerd, te weinig langs de kantjes) maar ik probeer het weldra weer. Kan niet wachten op het eindresultaat! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel benieuwd of het eindresultaat net zo lekker was! :)

      Verwijderen
  5. De karamel staat nu uitgesmeerd op de taartbodem af te koelen. Was me niet zo duidelijk of ik ook tijdens het indikken moest doorroeren, wel gedaan maar ook onder in het pannetje. Ik denk dat ik daardoor wel wat aangebrande (of hele donkere?) stukjes van onderin de pan in de karamel op de taart heb zitten maar wat ik proefde smaakte goed. Nu het pannetje schoon zien te krijgen... beetje dikke laag onderin. Als dit bevalt dan koop ik er een oud pannetje bij :-)
    Trouwens nog wat zoutkorrels erboven op gestrooid als in de beroemde repen. Straks de chocoladelaag nog maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm ja in principe zou je wel gewoon moeten kunnen roeren. Misschien stond je vuur iets te hoog? En een beetje aanbranden krijg je natuurlijk al snel omdat het melk is, met suiker, dat wil we. Hopelijk was de smaak wel goed. Goed idee om er zoutkorrels overheen te strooien!

      Verwijderen
  6. Vraagje....hoeveel Bloem? Ik zie dat nergens staan in het recept. Ga vanmiddag bakken. Groet joep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloem = zelfrijzend bakmeel in dit recept. 180 gram dus.

      Verwijderen
  7. Vraagje....hoeveel Bloem? Ik zie dat nergens staan in het recept. Ga vanmiddag bakken. Groet joep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhm...zie mijn reactie op dezelfde vraag van jou hierboven?

      Verwijderen
  8. Hoe groot is de vorm die je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe bij de chocolade laag 50ml slagroom. Als de choco gesmolten is de slagroom erdoor heen roeren. Daarna gewoon recept verder volgen. Hierdoor wordt de laag minder hard en snijdt het makkelijker als de taart uit de koelkast komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga m in de kerstvakantie met de kinderen maken door de stap voor stap foto's kunnen ze dit denk ik met weing hulp maken ( caramel doe ik natuurlijk zelf maken)

    Tip met de slagroom ga ik gebruiken, kan niet wachten ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker! Ik zal het zeker proberen. Vraagje die geconcentreerde melk heb ik al als karamel kan dat ook of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En moet je persee zelfrijzend bakmeel gebruiken of kan je ook gwn meel/bloem gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En moet je persee zelfrijzend bakmeel gebruiken of kan je ook gwn meel/bloem gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt een aanrader om te maken!! heel erg bedankt voor het heerlijke recept, Fam helemaal happy als ik het maak op verjaardagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!