woensdag 14 mei 2014

Zelfgemaakte pitabroodjes

De laatste jaren ben ik veel meer dingen die ik voorheen kant en klaar kocht zelf gaan maken. Denk aan broodjes, paneermeel, taart en ga zo maar door. Pitabroodjes is ook een typisch voorbeeld van wat ik voorheen altijd kant en klaar kocht maar wat eigenlijk heel simpel (en veel lekkerder) is om thuis te maken. Toen laatst het boek 'Bakken' van Paul Hollywood bij mij op de mat viel en ik het opensloeg, viel mijn oog meteen op zijn recept voor zelfgemaakte pitabroodjes. En dus aten wij die avond een zelfgemaakt pitabroodje döner: te lekker voor woorden!


'Bakken' is overigens echt een leuk kookboek (eigenlijk bakboek) met allerlei verschillende recepten, zowel zoet als hartig. Naast de recepten wordt er ook aandacht besteed aan bijvoorbeeld de techniek van deeg kneden en bladerdeeg vouwen en uitrollen, met (gelukkig!) veel foto's. Zeker een boek waar je mee aan de slag kan. Nadeel vind ik het lettertype: de letters worden op sommige plekken door rare krulletjes verbonden en dat irriteert af en toe tijdens het lezen. Ook staan er soms kleine (vertaal?)fouten in het boek: in dit recept van pitabroodjes stond olie in de ingrediëntenlijst maar in het recept werd dit boter. Niet erg en met logisch nadenken kom je een eind maar in recepten soms wel verwarrend. Desalniettemin is Bakken een mooi kookboek met veel inspiratie en nieuwe ideeën.


Ik besloot voor de verandering het recept voor pitabroodjes tot op de letter te volgen om zo echt het recept uit te kunnen proberen. Dat ging over het algemeen goed, het deeg was prima bewerkbaar en rees goed en ook in de oven kwamen de broodjes mooi omhoog én ze bleven inderdaad zacht na het afkoelen: experiment geslaagd! Het enige wat ik de volgende keer anders ga doe is het uitrollen: dat doe ik niet meer met fijne griesmeel maar gewoon met bloem, want ik vond de 'korrelige' buitenkant van de broodjes niet zo. Maar dat is puur persoonlijk en bovendien ook makkelijk een mouw aan te passen.


Recept
Zelfgemaakte pitabroodjes

Benodigdheden (voor 8 pitabroodjes)
250 gram bloem
160 gram koud water
5 gram zout
7 gram droge gist
2 theelepels olie plus wat extra voor het kneden
fijne griesmeel of bloem om mee te bestuiven


Bereiding
Doe de bloem in een mengkom en voeg het zout aan de ene kant en de gist aan de andere kant toe. Voeg de olie en het water toe en meng het in de kom tot het vocht is opgenomen. Vet dan je werkblad licht in met wat olie, stort het mengsel hierop en kneed het in 10 minuten tot een zacht soepel deeg. Vet dan een kom licht in met wat olie, leg het deeg hierin en dek het af. Laat het deeg nu rijzen tot het minstens twee keer zo groot is geworden; minimaal 1 uur maar ook 2 of 3 uur is geen probleem. 


Verwarm de oven (met bakplaat) voor op 220 graden. Bestuif je werkblad licht met griesmeel of bloem. Duw de lucht uit het gerezen deeg en verdeel het in 8 bollen. Dek ze af met een theedoek en rol elke deegbol stuk voor stuk uit tot een cirkel of ovaal van ongeveer 3 mm dik. Haal de hete bakplaat uit de oven, bestrooi met wat griesmeel, leg de pitabroodjes erop en bak deze in de oven tot ze net lichtbruin zijn (ongeveer 10 minuten). Werk ondertussen het resterende deeg af. Laat de pitabroodjes tussen twee theedoeken afkoelen zodat ze echt zacht worden en blijven.


Bewaren
Deze zelfgemaakte pitabroodjes zijn het lekkerst op de dag zelf. Wil je ze langer bewaren, vries ze dan in.




Bron: Bakken met Paul Hollywood
Auteur: Paul Hollywood | ISBN: 9789461430915 | Pagina's: 304 | € 24,95.

23 opmerkingen:

  1. Als je ze zelf gemaakt hebt, wil je nooit meer die droge broodjes uit de supermarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit lijkt me geweldig, ga ik onthouden voor de ramadan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak ze ook altijd zelf, nooit meer die uit de supermarkt, smaken nergens naar als je zelfgemaakte gewend bent. Zoals mijn zoon zei, eerst aten we pitabroodjes om de vulling bij elkaar te houden, nu eten we ze omdat ze zo lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wat een leuke (en rake) opmerking van je zoon!

      Verwijderen
  4. Heerlijk, goed idee! past vanavond goed bij de bbq. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alhamdulillah heb ze gemaakt. dacht ze moeten echt een beetje goed lichtbruin zijn. had de eerste lading te lang gebakken. die waren dus beetje krokant op sommige plaatsen. maar de 2e lading bij eerste bruine tekenen eruit gehaald en waren goed. ga ze insha'Allah volgende keer wat dikker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag de pita-broodjes gemaakt. Lekker! Dat worden dus geen "kartonnetjes" meer uit de supermarkt. Zo simpel en veel lekkerder om ze zelf te maken.
    Vorige week ook je variatie van de bloemkool gegeten. Wat je zegt: nu smaakt ie wel lekker. Wat mij betreft wordt dit nu bij mij de "gewone bloemkool" en geen gekookte bloemkool meer op tafel.
    Groeten, Netje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Ik had nog een vraagje ivm de broodjes. Rijzen deze nog in de oven?
    bedankt,
    Karolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb een vraagje over het invriezen van de broodjes.
    gaan ze ongebakken de vriezer in?, of bak je ze eerst, en vries je ze dan in, en bij gebruik weer opwarmen?? ik begrijp dit niet helemaal....

    fijne jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je bakt ze eerst, laat ze afkoelen en dan kunnen ze de vriezer in :)

      Verwijderen
    2. ok, en als ik dan trek heb in een broodje?? uit de vriezer,en dan wat??????weer de oven in?? in een koekenpan?? op hoeveel graden???

      Verwijderen
    3. Met iets minder vraagtekens begrijp ik je vraag ook wel hoor :)

      Je haalt de broodjes uit de vriezer, laat ze (afgesloten in een zakje oid) ontdooien en piept ze daarna nog even op in een hete (200 gr) oven.

      Verwijderen
  9. Hoi Eslem,

    Heb je toevallig ook een recept van de inhoudt van het broodje (döner kebab)?
    Ziet er namelijk overheerlijk uit..

    Groetjes,
    Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor het delen van het recept. Heerlijke broodjes. Complimenten voor je blog. Leuk om te volgen en heerlijle recepten. Groetjes Marian.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!