maandag 26 mei 2014

Sablés au citron (Franse zandkoekjes met citroen) (foodblogswap)

Einde van de maand, tijd voor de foodblogswap! Deze maand mocht ik weer van een Vlaamse blog koken: Ona Pona's keukenavonturen. Een blog vol met allerlei lekkere recepten, veel salades maar ook veel lekker zoete recepten met Franse invloeden zoals wafels...en deze sablés au citron (Franse zandkoekjes met citroen). Toen ik de foto bij het recept zag was ik meteen om. 'Vroeger' ging ik elk jaar met mijn ouders en zusje op vakantie naar Frankrijk. Tent in de auto en rijden maar! Een paar keer ging de reis naar Bretagne en naast veel regen en kou herinner ik me deze koekjes. De keuze voor deze foodblogswap was dus niet moeilijk.


En een goede keuze was het! Heerlijk kruimelige, lichte koekjes met een frisse citroensmaak. Het maken van deze Franse zandkoekjes was ook meteen het perfecte excuus om eindelijk eens een paar koekstempels aan te schaffen. Even wennen maar ik vind ze erg leuk geworden. Het recept schrijft voor dat het deeg eenmaal gevormd nog moet koelen om uitlopen te voorkomen: uit ervaring kan ik melden dat dat geen verschil maakt (eerste bakplaat niet gekoeld, tweede wel, ze lopen allebei iets uit). Johanneke van Bijna net zo lekker als thuis kookt deze maand van Mijn mixed kitchen!


Recept
Sablés au citron (Franse zandkoekjes met citroen)

Benodigdheden (voor ongeveer 30 koekjes)
4 eieren (je gebruikt alleen de dooiers)
300 gram poedersuiker
300 gram roomboter
500 gram bloem
1 zakje vanillesuiker
1 citroen (je gebruikt alleen de schil)
1 snufje zout


Bereiding
Scheid eerst de eieren zodat je de eierdooiers apart hebt. De eiwitten worden in dit recept niet gebruikt en kun je bijvoorbeeld gebruiken om een omelet of meringues mee te maken. Mix de eierdooiers met de poedersuiker en vanillesuiker tot een romige creme. Zet de roomboter een minuutje op hoog vermogen in de magnetron om hem zacht te laten worden en mix deze vervolgens door het ei/suiker mengsel. Rasp vervolgens de citroen boven de kom (gebruik alleen het gele van de schil, niet het witte) en voeg de bloem en het zout toe. 


Schep dit om met een lepel en kneed het vervolgens goed door. Je zal merken dat het een heel zacht deeg is: dat hoort zo, maar het deeg mag niet aan je handen blijven plakken, voeg eventueel een klein beetje bloem toe. Vorm het deeg tot een bal, duw deze plat tussen plasticfolie en leg het een half uur in de diepvries. Bebloem je werkblad en neem een bolletje deeg. Duw dit een beetje uit, bebloem een koekstempel en duw deze in het bolletje deeg. Snij daarna eventueel de randen nog bij met een rond vormpje. Leg de koekjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat.


Schuif als de eerste bakplaat vol is, deze in de oven op 200 graden. Bak de koekjes tot ze een heel klein beetje gaan kleuren: dit duurt een minuut of 12 - 15. Werk ondertussen de rest van het deeg af en bak ook deze koekjes af. Laat de koekjes op een rooster afkoelen.


Bewaren
Sablés au citron (Franse zandkoekjes met citroen) zijn in een koektrommel prima een weekje houdbaar. Als je er zo lang van af kan blijven natuurlijk...


1 opmerking:

  1. Ontzettend lekkere koekjes, gebakken voor docenten en cursisten op school en ze waren op.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!