zaterdag 17 mei 2014

Yeni dünya (of Malta eriği) (loquat)

Wat is het?
Rond deze tijd van het jaar (voorjaar/zomer) zie je vaak donkergele vruchtjes met bruine plekjes bij Turkse winkels liggen. Dat zijn loquats, in het Turks 'yeni dünya' (letterlijk: nieuwe wereld) of Malta eriği (letterlijk: pruimen van Malta). Ze worden in Turkije ook weleens muşmula genoemd maar dat is onterecht, want dat zijn mispels. Ze zien er zo 'beschadigd' misschien niet zo lekker uit maar laat je daardoor niet misleiden want een goed gerijpte yeni dünya is ontzettend sappig en heerlijk zoet. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik echt superzoete yeni dünya zoals we die in Turkije eten nooit hebben kunnen vinden in Nederland, maar meestal zijn degenen die hier te koop zijn ook goed te eten.


Waar koop je het?
Bij alle Turkse winkels zijn yeni dünya te koop in deze tijd van het jaar. Ik geloof niet dat ik ze ooit bij een Nederlandse groentenwinkel heb gezien, maar wellicht kunnen ze wel besteld worden. Let op: kies bij het kopen juist voor de meer 'beschadigde' vruchten met bruine plekjes, want die zijn rijper en dus lekkerder.


Hoe bewaar je ze?
Yeni dünya bewaar je gewoon op de fruitschaal. 

Wat kun je ermee maken?
Loquats worden in Turkije over het algemeen gewoon zo uit de hand gegeten zoals ieder ander fruit. Je kunt het schilletje eraf trekken, dat hoeft niet, maar soms is het een beetje hard. Binnenin bevinden zich een paar grote pitten. Er kan ook jam mee gemaakt worden. Een bekend Turks gerecht met yeni dünya is yeni dünya kebabı, een gerecht uit de stad Gaziantep waarbij de vruchten met gehakt op een spies worden geregen en dan worden gegrild. Ik heb het zelf nog nooit gegeten maar ga dit zeker nog een keer proberen.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin yeni dünya verwerkt wordt:  
Yeni dünya kebabı (gegrild gehakt met loquat) 
Yeni dünya reçeli (loquatjam)



1 opmerking:

  1. Ik ga dit vanavond maken! Ik was eigenlijk op zoek naar een gerecht wat ik zag bij een Turks restaurant in Amsterdam. Dat waren kippendijen dubbelgevouwen gevuld met in ieder geval doperwten. Enig idee welk recept dat is? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!