vrijdag 9 mei 2014

Fırında sigara böreği (sigara börek uit de oven)

Sigara börek (opgerolde gebakken börek) is denk ik wel één van mijn favoriete gerechten uit de Turkse keuken. Knapperig, loeiheet en met zachte gesmolten kaas binnenin verstopt...echt fingerfood waarvan de schaal ook altijd zo leeg is. Nadeel is dat sigara börek gefrituurd wordt en daardoor wat minder gezond én wat meer 'gedoe' is. Daarom ben ik zo blij met deze variant: sigara börek uit de oven (fırında sigara böreği)! Een soort mix tussen traditionele börek uit de oven en sigara börek, en wat voor een mix! Knapperig aan de buitenkant, zacht aan de binnenkant met natuurlijk een zachte kaasvulling...Deze ovengebakken variant doet zeker niet onder voor haar gefrituurde broertje!


Zoals bij alle soorten börek kun je ook sigara börek uit de oven vullen met elke gewenste vulling: bij gefrituurde sigara börek moet je dan opletten dat de vulling er tijdens het bakken niet uitspat maar dat is hierbij niet aan de orde. Ik maak ze zelf altijd met kaas want dat is toch wel traditie voor ons en dat is ook hoe je ze meestal krijgt geserveerd in Turkije.


Turks recept
Fırında sigara böreği (sigara börek uit de oven) 

Benodigdheden (voor 24 stuks sigara börek) 
1 pak yufkadeeg ('üçgen yufka' in de vorm van een driehoek)
1,5 plak (300 gram) Turkse witte kaas
1 handvol platte peterselie
1 waterglas (200 ml) melk
½ waterglas (100 ml) zonnebloemolie
2 eieren
sesam- en/of nigellazaad


Bereiding
Snij de peterselie fijn, prak de kaas los met een vork en meng de kaas met de peterselie. Splits één ei, zet het eigeel weg en klop het eiwit los met het andere (hele) ei. Meng met de melk en olie. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg een yufkavel neer met de brede rand naar je toe en smeer het goed in met het melkmengsel. Leg wat van de kaas op de onderrand. Vouw nu eerst de linker- en rechterpunt naar binnen (zie foto's) en rol daarna de yufka naar boven op. Doordat de yufka is ingesmeerd zal het rolletje niet meer openspringen. Leg het (met de punt naar beneden) op de bakplaat.


Werk zo alle yufka af (het past precies op een bakplaat, het is niet erg als ze tegen elkaar aan liggen). Roer nu het eigeel los met een paar druppeltjes melk en bestrijk de sigara böreks hiermee. Bestrooi de böreks met sesam- en/of nigellazaad. Schuif de bakplaat in de oven op 170 graden en bak de sigara börek goudbruin in een half uur tot drie kwartier. Als de sigara börek aan elkaar vast geplakt zitten, kun je ze makkelijk van elkaar aftrekken als ze een beetje afgekoeld zijn.


Bewaren
Fırında sigara böreği (sigara börek uit de oven) kun je ingepakt in aluminiumfolie twee dagen bewaren: voor serveren even opwarmen in de oven. Je kunt ze ook (gebakken) invriezen.


31 opmerkingen:

  1. heb je een foto van hoe de turkse witte kaas eruit ziet? of anders een duidelijke beschrijving?
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens naar de ingredientenlijst, je ziet dat de tekst 'Turkse witte kaas' een link is, als je daarop klikt vindt je alle informatie en foto's die je nodig hebt. http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2013/09/beyaz-peynir-turkse-witte-kaas.html

      Verwijderen
  2. Ooh Eslem, deze ga ik snel eens proberen! Sigara börek zonder stinkende olie pan, ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik deze invries als ze gebakken en afgekoeld zijn.Hoe ontdooi ik ze dan?Uit de vriezer gelijk in de oven doen?En voor hoelang?Bedankt alvast!Groetjes kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, direct vanuit de diepvries in de oven, oven op 180 graden en dan 10 minuten, dan zijn ze goed warm. Eet smakelijk alvast!

      Verwijderen
    2. Super!Bedankt voor je snelle reactie!
      Groetjes kimberley

      Verwijderen
    3. Graag gedaan hoor! Hopelijk lukken ze goed!

      Verwijderen
  4. Heb ze al een aantal keren gemaakt en ze zijn iedere keer in een mum van tijd op. Eerder bakte ik ze ook in olie, maar deze zijn inderdaad een stuk minder vet.
    Vind trouwens dat je een geweldige site hebt, ik maak er vaak gebruik van. Groetjes, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak ze inderdaad tegenwoordig ook altijd zo in plaats van gefrituurd, minder gedoe en veel minder vet. Bedankt voor je compliment, daar doe ik het voor, super om te horen dat je er wat aan hebt!

      Verwijderen
  5. Kan ik dit ook een dag vantevoren maken? En zo ja, kan ik ze dan het beste al bakken en later opwarmen of helemaal voorbereiden, in de koelkast bewaren en de dag erna bakken? We hebben een buffet met kerst en deze lijken me er heerlijk bij. Maar moet het dan meenemen naar iemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dat kan wel! Het beste is dan om ze wel al af te bakken (anders worden ze heel slap door het melk/ei mengsel), is ook niet zo makkelijk vervoeren. Bak ze dan vijf minuten korter, zodat ze nog een klein beetje bleek zien. Voor het serveren bak je ze dan nog de resterende vijf minuten af zodat ze mooi lichtbruin zijn en lekker warm!

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je snelle antwoord! Ik ga ze uitproberen. Fijn weekend!

      Verwijderen
    3. Leuk, ik ben benieuwd of ze in de smaak vallen!

      Verwijderen
  6. Vast wel, maar ik laat het je na de kerst weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn echt heerlijk en niet moeilijk te maken. Ze vielen in de smaak! Ga ze dus zeker nog een keertje maken.

      Verwijderen
    2. Leuk om te horen, dank je wel!

      Verwijderen
  7. Ik heb net een heerlijke borek op die ik vanmiddag heb gekocht. Vroeg me af of ik ze zelf zou kunnen maken. Had nooit gedacht dat het zo makkelijk is. Dank je voor je duidelijk beschrijving - verukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Börek zelf maken is veel makkelijker dan het lijkt ;)

      Verwijderen
  8. Ik kan niet wachten om dit recept uit te proberen! Ik heb wel een vraagje. Klopt het dat je alleen een kant( van de vulling) met het ei/olie mengsel insmeert?
    Groetjes,
    Alex

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dat klopt! Het deeg is vrij dun en door het oprollen komt het mengsel sowieso overal.

      Verwijderen
  9. Salem Eslem,

    Kan ik ook andere vulling gebruiken bv. Van de borek vulling?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan! Ik heb bij mijn Turkse deeggerechten een overzicht met mogelijke börekvullingen staan.

      Verwijderen
  10. Hoi Eslem,

    Wat een leuke blog, veel lekkere recepten! Ik ben blij met deze oven-versie, veel handiger. Ik heb ze vanmiddag gemaakt en ze waren weer heerlijk. Ik heb alleen een vraag. Elke keer als ik ze maakte liep alle kaas er uit daarom heb ik nu dit recept heel precies gevolgd maar ook in de oven gebeurde dit. Er zit nog wel wat feta in maar de helft ligt op de bakplaat. Dit probleem had ik ook altijd toen ik ze in olie bakte. Ik heb de yufka vellen goed ingesmeerd. Heb je misschien nog een goede tip wat ik hieraan kan doen? Zaterdag ga ik een lekker buffet maken dus ik hoop dat ze dan lukken, tenminste, nu vind ik het zo zonde van de kaas.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, dat is gek, dat heb ik eigenlijk nooit of niet zo erg in ieder geval. Ik denk dat als je ze goed dichtvouwt, dat het probleem zou kunnen oplossen. Dus goed de puntjes naar binnen vouwen en dan oprollen zodat het echt niet eruit kan.

      Verwijderen
  11. Ha Eslem,

    Via via kwam ik op je site. Ziet er goed en vooral lekker uit. Ik heb vandaag börek met spinazie kaasvulling gemaakt. Echt heerlijk. Dank je voor het makkelijke duidelijke recept.

    Groetjes Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Eslem,

    Bedankt voor je super recept! Sigara Boregi waren altijd al mijn favotiete snack/voorgerecht als ik bijvoorbeeld bij De Bazar ging eten. Nu kan ik ze zelf maken, uit de oven en nog lekkerder dan ik ooit ergens eerder kreeg :-) . Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi eslam,

    Kan het ook met olijf olie?

    Groet,

    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Eslem,
    Kan je sigara boreks ook met balava yufka vellen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waar kan ik ucgen yufka het beste bewaren als het nog niet open gemaakt ? In de winkel vond ik ze bij de stelling .Zou dat voldoende zijn om ze thuis ook zo te bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!