maandag 28 oktober 2013

Ayva (kweepeer)

Wat is het?
In Turkije is het een hele gangbare vrucht, in Nederland een stuk minder: ayva, oftewel kweepeer (soms ook kwee genoemd). De kweepeer is een plant uit de rozenfamilie waarvan de vruchten in het najaar worden geoogst als ze geel verkleurd zijn. Aan de buitenkant lijken kweeperen nog het meest op een soort vreemde kruising tussen appels en peren, ze zijn vaak behoorlijk groot. Alhoewel ze wel rauw gegeten kunnen worden, is dat niet heel erg aan te raden: ze zijn vrij droog en geven een wrang gevoel in de mond. Echter, als ze worden verhit komt er een kruidig aroma vrij wat een unieke smaak geeft en goed past in veel gerechten.


Waar koop je het?
Kweeperen zijn in het najaar doorgaans volop verkrijgbaar bij Turkse en andere exotische supermarkten. In de 'gewone' supermarkt heb ik ze nog nooit gezien. Let er bij het kopen op dat de vruchten stevig zijn zonder beschadigingen.

Hoe bewaar je het?
Kweeperen kun je prima een week of enkele weken op de fruitschaal laten liggen. Hou ze wel in de gaten, zodra ze bruine of zachte plekken beginnen te krijgen is het tijd om ze te gaan gebruiken. Een enkele keer is de kweepeer rot van binnen, dat kun je aan de buitenkant niet zien, dus koop er voor de zekerheid altijd ééntje extra.



Wat kun je ermee maken?
Kweeperen worden vaak verwerkt tot compote, jam, marmelade, gelei, sap of gebruikt in dranken. De smaak past goed bij wild, kaas of vlees maar ook prima bij een zoet dessert. Doordat kweeperen tijdens het koken meestal roze of rood worden (een paar pitjes toevoegen bij het koken helpt hierbij) ziet het er vaak ook nog eens mooi uit. Een kweepeer toevoegen aan de appeltaart geeft een bijzonder resultaat! In de Turkse keuken wordt ayva met name gebuikt om (dunne) jam van te maken maar ook bij andere gerechten komt de vrucht aan bod.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin ayva verwerkt wordt:

Ayvalı kek (kweeperencake)
Ayvalı kereviz (stoofgerecht met kweepeer, selderij en aardappel)
Ayvalı et (stoofvlees met kweepeer)
Ayva reçeli (kweeperenjam)



6 opmerkingen:

  1. Heb je weleens ayva tatlisi gegeten? Dat is zo ontzettend lekker. Hmmmm met kaymak en pistachenootjes. Te lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat heb ik nog nooit gegeten maar zo te lezen moet ik dat zeker een keer proberen!

      Verwijderen
  2. ben benieuwd naar een recept met kweepeer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal wel na de zomer worden want nu is het niet de tijd voor kweeperen, maar ik ga er zeker mijn best voor doen te zijner tijd.

      Verwijderen
  3. Na het vinden van kweeperen, zou ik graag recepten hierover willen, heeft u een lekker recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd heb ik er alleen nog jam mee gemaakt. Dat was best lekker, overigens. Hier heb ik nog geen kweeperen gezien.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!