zondag 20 oktober 2013

Mısır ekmeği (Turks maïsbrood)

Mısır ekmeği (Turks maïsbrood) is een bekend gerecht van de noordeijke Zwarte Zeekust (Karadeniz) van Turkije. Omdat wij daar geen familie hebben en eigenlijk nooit komen, heb ik dit maïsbrood nog maar één keer gegeten, tijdens onze huwelijksreis in Istanbul bij kuru fasulye. Ik herinner me dat ik het heel lekker vond en toen ik laatst online een recept voor mısır ekmeği tegenkwam besloot ik het gewoon een keertje te proberen. Het was nog steeds lekker en volgens een echt Karadenizli vriendinnetje van mij (zwaai S.!) was de smaak zoals het hoort, experiment geslaagd dus!


Dit brood lijkt absoluut niet op het maïsbrood wat je in Nederland koopt. Het heeft een soort cake-achtige structuur maar de smaak van brood (er gaat ook vrijwel geen suiker in). In Turkije eet je het meestal bij de warme maaltijd, maar ook met wat boter en jam smaakt dit brood prima! Lekker net even wat anders dan gewoon brood. Voor het recept heb je vanzelfsprekend maïsmeel nodig: dit kun je bij de Turkse winkel krijgen, maar bij de meeste gangbare supermarkten hebben ze het ook (polenta). Neem, als er verschillende soorten zijn, altijd de fijnste soort. 



Recept
Mısır ekmeği (Turks maïsbrood)

Benodigdheden (voor één bakblik 20x30)
1 waterglas (200 gram) melk (halfvolle of volle melk, geen magere)
1 waterglas (180 gram) zonnebloemolie
1 ei
1/2 (half) waterglas (55 gram) meel
4 waterglazen (440 gram) maïsmeel
1,5 waterglas (300 ml) heet water
1 zakje bakpoeder
1 eetlepel (10 gram) suiker
1 theelepel (5 gram) zout


Bereiding
Meng in een ruime kom de melk, de zonnebloemolie en het ei met elkaar, voeg ook de suiker en het zout toe en klop het goed los (met bijvoorbeeld een garde). Voeg het gewone meel en het bakpoeder toe en klop weer goed (een paar kleine klontjes zijn geen probleem). 


Voeg dan het maïsmeel en het warme water toe en meng alles tot een glad mengsel. Giet dit in een ingevette bakvorm. Bak het maïsbrood in de oven op 180 graden in ongeveer 40 minuten goudgeel en gaar. 


Bewaren
Goed afgesloten is dit brood prima een paar dagen te bewaren. Invriezen kan natuurlijk ook!


3 opmerkingen:

  1. Dank je voor dit geweldig gerecht! Valt erg goed bij de smaak ! Door jouw recepten leer in eindelijk behoorlijk Turks te koken. Liefs, Naomi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ik ben blij dat ik je een beetje op weg kan helpen.

      Verwijderen
  2. Dit was meer een brood deegdan een gietbaar beslag, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!