woensdag 2 oktober 2013

Sulu köfte (köfte met bulgur in een tomatensausje)

Dit is echt een fijn receptje voor in de herfst. Bovendien kun je het goed voorbereiden en als je het handig aanpakt is het een éénpansgerecht dus nog weinig afwas ook. Des te meer tijd om met warme thee of chocolademelk op de bank te relaxen - dat is tenminste waar ik zin in heb op dit moment! Sulu köfte (letterlijk: waterige köfte) is een gerecht waarbij je de köfte niet bakt (zoals bij ızgara köfte) maar kookt in een soort tomatensausje. Bovendien gaat er ook bulgur door het gehakt van de köfte, waardoor de sulu köfte heel zacht wordt. Het is echt een ontzettend lekker gerecht.


In het recept hieronder heb ik een hoeveelheid voor drie personen aangehouden, maar als je het jezelf makkelijk wil maken is het handig meer te maken en de resterende köfte gewoon in te vriezen (eerst een uurtje op een dienblad of snijplank los van elkaar in de vriezer, daarna kun je ze in een zakje doen zonder dat ze aan elkaar plakken). Deze köftes kun je op een ander moment dan zo bevroren in de pan gooien. Let erop dat je de köftes echt klein maakt: doordat de bulgur tijdens het koken vocht opneemt worden ze nog groter. Meestal doe ik naast de köfte ook nog aardappels in blokjes gesneden in de pan: die worden heerlijk zacht. In plaats van aardappels kun je ook kikkererwten (voorgekookt of uit blik) erbij doen, dat is ook een erg lekkere combinatie. De laatste 10 minuten doe ik er dan nog twee handjes diepvriesdoperwtjes bij (hier zou je bijvoorbeeld ook sperziebonen of snijbonen kunnen doen, alleen moeten die wat langer meekoken dan de doperwtjes) en dan is het een volledige maaltijd. Traditioneel serveer je sulu köfte met pilav en wat Turkse yoghurt ernaast.


Turks recept
Sulu köfte (köfte met bulgur in een tomatensausje)

Benodigdheden (voor drie personen)

150 gram rundergehakt
½ Turks theeglaasje (50 gram) çigköftelik of köftelik bulgur
1 ui
1 handje platte peterselie
1 eetlepel tomatenpuree
½ eetlepel peperpuree
zout, peper, paprikapoeder, gedroogde munt
naar wens: aardappels, kikkererwten, doperwten of andere groente

Bereiding
Snij de ui en de peterselie fijn. Meng in een kom het gehakt met de bulgur, de helft van de fijngesneden ui, de peterselie en zout, peper en paprikapoeder. Kneed het even goed door tot het een samenhangend geheel wordt en maak er dan hele kleine balletjes van. Fruit in een hoge pan in wat olie de andere helft van de ui glazig. Voeg daarna de tomatenpuree, peperpuree, zout en wat munt toe en bak dit even mee. 


Doe nu (kokend) water in de pan tot alles ruim onderstaat (de bulgur in de köfte neemt nog water op) en laat de köftes voorzichtig (met behulp van een lepel) in de pan glijden. Voeg indien gewenst ook de geschilde en in blokjes gesneden aardappel, kikkerewten en/of schoongemaakte groenten toe. Laat het geheel aan de kook komen, zet het vuur laag en laat het minimaal een half uur, liever nog wat langer, doorsudderen. Controleer af en toe of er nog genoeg water in de pan zit.


Bewaren
Bij sulu köfte (köfte met bulgur in een tomatensausje) kun je de resterende köftes in het kookvocht in de koelkast bewaren. De volgende dag kun je ze gewoon weer even in de pan opwarmen.



13 opmerkingen:

  1. Vanavond gemaakt en het was heerlijk. Bedankt voor weer een heerlijk en makkelijk gerecht. Ga het zeker vaker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een handige website. Ik ga dit meteen proberen. Erg handig dat je ook meteen uitlegt wat het precies is met foto's erbij enzo. Makkelijker zoeken in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ja ik vond dat er op internet zo weinig goede informatie is in het Nederlands over Turks koken, ik heb me zelf ook rot lopen zoeken naar recepten en producten. Op deze manier hebben anderen hopelijk nog wat aan al mijn gezoek van de afgelopen jaren ;-)

      Verwijderen
  3. ik zocht al heel lang naar dit recept, ik ga het morgen maken! Ik heb het ooit gegeten bij mijn schoonmoeder, zij doet ook nog gele spliterwtjes (lepe) bij het gehakt, ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je het recept eindelijk gevonden hebt! De variant met spliterwten ken ik niet maar zal ongetwijfeld ook heel lekker zijn. Eet smakelijk alvast!

      Verwijderen
  4. Merhaba Eslem!

    Dit gerecht lijkt op een gerecht wat ik een keer gegeten heb, maar dan waren de gehaktballen met rijst in plaats van bulgur. Kan dat kloppen? Als ik de bulgur wil vervangen door rijst, moet ik dat er dan ook ongekookt door heen doen?

    Dankjewel!

    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merhaba Sarah, oei, dit recept ken ik niet met rijst ipv bulgur. Ik zou inderdaad in dat geval de rijst ook ongekookt toevoegen MAAR ik heb geen idee hoe het uitpakt, rijst is natuurlijk veel groter (qua korrels) dan bulgur dus geen idee of de balletjes dan mooi in vorm blijven of dat ze uit elkaar vallen. Ik ben benieuwd! Succes!

      Verwijderen
    2. Salaamou 3leykoum Sarah en Eslem!

      Beetje laat hihi maar heb pas net deze mashaAllah mooie en fijne site ontdekt alhamdulillah!
      Dit gerecht kun je idd ook met rijst maken(ongekookt erdoor doen) en met een kleine aanpassing van kruiden ken ik het als een marokkaans gerecht,is idd echt superlekker.
      Veel liefs amina

      Verwijderen
    3. Wa aleikum selam Amina :) dank je wel voor de info en voor je berichtje!

      Verwijderen
  5. Is mijn nie gelukt ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, daar kan ik niet zoveel mee. Wát is er niet gelukt?

      Verwijderen
  6. Heerlijk recept eslem mn man is er dol op ik doe er zelf ook worteltjes doorheen samen met de doperwtjes dat is een lekker combinatie samen ik maak het bijna wekelijks en valt altijd weer in de smaak dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!