donderdag 24 oktober 2013

Mexicaanse ovenschotel met kip, groenten, tortillachips en kaas

Deze Mexicaanse ovenschotel met kip, groenten, tortillachips en kaas is geen culinair hoogstandje, maar wel heel erg lekker! Het idee van deze ovenschotel komt voort uit het feit dat wij een enkele keer 's avonds weleens tortillachips met geraspte kaas uit de oven eten, superlekker op de bank bij een film. Ik had altijd al vaag het idee hier een volwaardige avondmaaltijd van te maken, en op een dag ben ik net zo lang gaan zoeken en combineren tot ik op onderstaand recept uitkwam. Ik heb het recept al vaak gemaakt en aan veel mensen voorgezet en het valt altijd in de smaak.


Alhoewel ik het waar het kan probeer te vermijden, gebruik ik in dit recept een kant-en-klare kruidenmix, de fajita kruidenmix van Casa Fiesta (andere merken zijn allemaal minder lekker). Het is me nog niet gelukt dezelfde smaak met een eigen kruidenmix voor elkaar te krijgen, dus voor zo af en toe moet het maar kunnen, een zakje in de keuken :) . Er zijn natuurlijk ontelbare variaties mogelijk met dit recept. Je kunt gehakt gebruiken in plaats van kip, andere kruiden, andere groenten, tortillachips met een smaakje...


Recept
Mexicaanse ovenschotel met kip, groenten, tortillachips en kaas

Benodigdheden (voor drie personen)
400 gram kipfilet
1 paprika
1 ui
1 steel prei
1 blikje mais
1 zak naturel tortillachips
200 gram (vers)geraspte kaas
100 gram crème fraîche
1 zakje fajitakruiden


Bereiding
Snij de ui fijn en fruit hem rustig aan in wat olie tot hij glazig ziet. Snij ondertussen de kipfilet in blokjes en bak deze even mee met de ui. Snij de paprika en prei en bak dit ook mee in de pan. Voeg, als alles aangebakken is, de uitgelekte mais toe en meng de kruiden en 100 ml water toe. Laat dit aan de kook komen en op middelhoog vuur 10 minuutjes doorpruttelen, zodat het meeste vocht verdampt. 


Doe het mengsel dan in een ovenschaal. Verdeel de crème fraîche over het mengsel en strooi wat geraspte kaas eroverheen. Verdeel dan de tortillachips (ik gebruik ze meestal niet allemaal, maar dat hangt een beetje af van de ovenschaal die je gebruikt) over het mengsel en strooi de resterende kaas over de chips. 


Zet de ovenschaal in de oven op 180 graden en laat in ongeveer 10 minuten de kaas nog even smelten.


Bewaren
Deze ovenschotel kun je prima een dagje afgedekt in de koelkast bewaren. Voor het serveren even 10 minuten opwarmen in een oven van 180 graden.


32 opmerkingen:

  1. Lekker makkelijk te maken, maar een groot succes, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héérlijk super bedankt, we hebben gesmuld!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een heerlijk gerecht! ik heb i.p.v. crème fresh, boursin cuisine met knoflook en fijne tuinkruiden gebruikt. ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag gemaakt, superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ga ik vandaag eens proberen ziet er lekker uit ben benieuwd naar de fajita kruiden nog nooit eerder gebruikt.. Liefs Gonul Gundogdu

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker! Simpel snel en toch een goede smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg lekker!. Zelfs mijn zoon vind het heerlijk terwijl hij een moeilijke eter is, maar dit is iedere keer een succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je berichtje, fijn dat het bij iedereen in de smaak valt!

      Verwijderen
  8. deze ga ik zondag maken als nederland tegen mexico gaat voetballen ik serveer ze in kleine pannetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga het vanavond ook weer maken. Ik doe er in stukken gesneden peppadews(pepers met roomkaas) Door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat lijkt me ook een lekkere variant! Nou hopelijk eet het Nederlands elftal ook Mexicaans vanavond ;)

      Verwijderen
  10. Bedankt voor het lekkere recept vanavond uitgeprobeerd en heerlijk van gegeten. Dit gaan we zeker vaker eten. Onze dochter vond het erg grappig chippies in het avondeten. Zeker voor herhaling vatbaar. Receptje meteen gepind via welke op mijn pinterest account.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen en dank je wel voor het pinnen! Ja chips bij het avondeten is al gauw een hit, haha!

      Verwijderen
  11. hallo,

    ik welke winkel kan ik die kruiden vinden?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gemakkelijk en heerlijk! De visite dacht dat ze het niet zou lusten toen ze het voorgeschoteld kreeg maar ze vond het fantastisch

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super lekker deze ovenschotel. Heb een pot witte bonen in tomatensaus toegevoegd anders was het wat weinig voor ons gezin met 2 hongerige pubers.
    Dit recept is een blijvertje. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het was heerlijk! Ik heb er nog wat kidneyboontjes en jalapenoschijfjes aan toegevoegd.

    Waar heb jij de Fajitakruidenzakje gekocht?
    Ik had die van de Xenos gebruikt. Pas bij het toevoegen van de kruiden aan het kip/groentenmengsel kwam ik erachter dat het een rookaroma heeft, wat ik minder vind. Dus volgende keer een andere proberen.
    Al met al een heerlijk en makkelijk te maken recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik fajitakruiden van Casa Fiesta, wat onder andere bij de AH verkocht wordt. Leuk om te horen dat in de smaak viel!

      Verwijderen
  15. Tijdje terug dit recept gevonden. Sindsdien heb ik het meerdere keren gemaakt, met kip en gehakt (gehakt is mn favoriet;)). Echt een aanrader voor iets lekkers en nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijk! maak dit regelmatig. De ene keer met creme fraiche en de andere keer met zure room. Dat geeft ook een lekkere smaak.
    Ik mis helaas de foto's op de site? waar zijn deze gebleven...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!