dinsdag 8 oktober 2013

Nohut salatası (kikkererwtensalade met groene kruiden)

Kikkererwten (nohut in het Turks) zijn net als witte en bruine bonen peulvruchten, maar veel minder bekend. En dat snap ik dan weer niet, want waar ik gruwel van witte en bruine bonen vind ik kikkererwten heel erg lekker. Zelfs zo 'los' gekookt kan ik ze opeten, er zit veel smaak aan en ze geven niet een droog mondgevoel zoals bonen wel doen. Kikkererwten zijn heel gezond door de grote hoeveelheid vezels en mineralen én ze zijn heel goedkoop, dus zeker een aanrader om op tafel te zetten. 


Je kan kikkererwten gedroogd (dan moeten ze een nacht voorweken en daarna koken) of in blik koop. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik gedroogde en geweekte kikkererwten lekkerder vind, maar voor deze nohut salatası (kikkererwtensalade met groene kruiden) pak ik toch meestal een blikje omdat dat zoveel sneller is. Bij andere gerechten zoals nohut yemeği gebruik ik wel gedroogde kikkererwten. Deze salade staat heel snel op tafel en is een heerlijk bijgerecht. In veel recepten wordt ook tomaat toegevoegd, dat vind ik zelf niet zo'n lekkere combinatie maar kan natuurlijk wel. Pas op met de pul biber want zeker in combinatie met de groene pepers kan het al snel té pittig worden: met beleid toevoegen en blijven proeven natuurlijk. Sommige mensen halen het buitenste vliesje van de kikkererwten af: dat vind ik persoonlijk teveel werk en niet nodig, ik pluk alleen de losse velletjes ertussenuit. 


Turks recept
Nohut salatası (kikkererwtensalade met groene kruiden)

Benodigdheden (voor twee personen)
1 blikje kikkererwten
2 groene pepers
3 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 halve citroen
zout, pul biber, sumak


Bereiding
Was de kikkererwten in een zeef en laat ze even uitlekken. Snij de groene pepers, bosuitjes en peterselie fijn. Meng dit met de kikkererwten. Maak de salade aan met een dressing van citroensap (ongeveer een halve citroen) en olijfolie, en breng op smaak met zout, pul biber en sumak.


Bewaren
Als er nohut salatası (kikkererwtensalade met groene kruiden) overblijft kun je dit goed een dag afgesloten in de koelkast bewaren.


8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Absoluut, de smaak van kikkererwten vind ik echt superlekker!

      Verwijderen
  2. lijkt me heel lekker!ik ga het vanmiddag gelijk uitproberen.op zichzelf lijkt me lekker maar je zei dat het goed als bijgerecht zou kunnen,met wat serveer jij het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf maak ik er meestal börek bij en soep, maar je kan het ook gewoon als 'salade' serveren dus bij een stukje vlees en rijst, bijvoorbeeld. Net wat je lekker vindt (en nog in huis hebt ;-) )!

      Verwijderen
  3. Als je de nohut een nacht laat weken, hoelang moeten ze dan nog koken? En geldt dat ook voor nohutlu pilav?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kikkererwten hebben na het weken vaak nog een uur a anderhalf uur koken nodig om gaar te worden. Het verschilt erg per merk, dus controleer gewoon af en toe of ze al gaar zijn (als ze te lang doorkoken worden ze melig, dat is ook weer niet lekker). Voor nohutlu pilav (dat recept zal ik binnenkort ook eens plaatsen) kook je inderdaad eerst de kikkererwten gaar en vervolgens maak je pilav volgens het basisrecept maar voeg je tegelijk met de rijst ook de kikkererwten toe.

      Verwijderen
  4. Deze salade is heerlijk als lunch voor mee naar het werk!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!