donderdag 10 oktober 2013

Chewy koekjes met pindakaas en chocola

De titel van deze post is misschien een beetje raar, maar ik ken geen goede Nederlandse vertaling van 'chewy' koekjes: dat zijn dus koekjes die niet knapperig of bros zijn, maar juist lekker zacht en 'kauwbaar' blijven, ook als ze zijn afgekoeld. Persoonlijk vind ik dat één van de lekkerste soorten koekjes om zelf te bakken. Ik postte al eerder een recept voor 'chewy' chocolate chip cookies en de koekjes in onderstaand recept zijn ongeveer net zo Amerikaans, met de bekende combi pindakaas en chocola. Overheerlijk!


Ik bedacht 's avonds dat ik deze koekjes wilde maken, gelukkig had ik alles in huis, en een uurtje later hadden al versgebakken koekjes! Ideaal omdat ik ze de volgende dag kado wilde geven. Het recept vond ik op de site van Blondie kookt, ik heb het op een paar punten aangepast en wat mij betreft zijn ze zo perfect. Ik gebruikte pindakaas met nootjes omdat ik wel houd van een beetje crunch in een koekje, maar je kan ook gewone pindakaas gebruiken. Omdat ik alleen melkchocolade in de kast had liggen ging die erin maar je kan natuurlijk ook pure of zelfs witte (wordt wel behoorlijk zoet denk ik) gebruiken. Let op: baking soda is niet hetzelfde als bakpoeder. Je kan de baking soda in dit recept eventueel weglaten, maar dan worden de koekjes niet zo lekker zacht als dat ze nu zijn. Baking soda is te krijgen in toko's, tegenwoordig ook in de Turkse winkel te koop en bij de apotheek en drogisterijen wordt het wel als maagzout verkocht (dan is het wel veel duurder).


Recept
Chewy koekjes met pindakaas en chocola

Benodigdheden (voor 18 koeken)
100 gram zachte roomboter
100 gram pindakaas (met of zonder nootjes naar smaak)
100 gram lichtbruine basterdsuiker
100 gram bloem
1 zakje vanillesuiker
75 gram chocola 
1 ei
½ tl bakpoeder
½ tl baking soda
snufje zout

Bereiding
Mix de roomboter, suiker en pindakaas tot het een romige massa is. Hak ondertussen met een groot mes de chocola in kleine stukjes. Laat de mixer doorkloppen en voeg het ei, de vanillesuiker, het zout, het bakpoeder en de baking soda toe. Voeg als laatste de bloem toe en laat de mixer doorkloppen tot alles goed gemengd is. Schep er dan met een spatel de chocoladestukjes door. Laat het deeg nu (in de kom) in de vriezer een kwartiertje koelen. 


Verwarm alvast de oven voor op 180 graden. Bekleed vervolgens een bakplaat met bakpapier en schep met behulp van een eetlepel bolletjes deeg op het bakpapier. Zorg dat er onderling voldoende ruimte is, want de koekjes lopen flink uit. Ik kwam precies uit met twee bakplaten door per bakplaat negen koekjes te bakken. Schuif de bakplaat in de oven en bak de koekjes in 10 minuten tot ze licht beginnen te kleuren aan de randjes. Ze zijn nu nog zacht maar worden steviger tijdens het afkoelen.


Bewaren
Goed afgesloten zijn deze koekjes een paar dagen houdbaar. Je kan ook het deeg invriezen: als je dit als een rolletje in huishoudfolie invriest, hoef je er later alleen nog maar plakjes van te snijden die je zo in de oven kan afbakken (een minuutje langer dan het recept aangeeft).



7 opmerkingen:

  1. hallo
    dit ziet er erg heerlijk uit !!!
    ik zal er meteen aan beginnen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ze net gebakken, meteen maar dubbele hoeveelheid, was dat alleen vergeten voor de chocola. Volgens mij had ik er teveel bakpoeder in gedaan en 'bikarbonaat' (woon in Zweden, gokte erop dat dit baking soda is), want ze zijn wat bol gaan staan, maar oooooooooooh wat lekker!!!!!!!!!!!!!!! Zoals mn man net zei (na 3 grote koekjes), zooooooo wat lekker! :D En dat dus met maar de halve hoeveelheid chocola... Dank je voor het recept!

      Verwijderen
    2. Wat leuk om te horen! Bikarbonaat zal inderdaad baking soda zijn. Fijn dat ze ondanks de aanpassingen goed geslaagd zijn.

      Verwijderen
  2. ik heb ze net gemaakt..ik laat je wat weten!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!