dinsdag 22 oktober 2013

Domates soslu karışık kızartma (gemengde groenten met tomaten en knoflook)

Dit is niet één van de meest verfijnde, maar wel één van de meest populaire gerechten uit de Turkse keuken. Met name als ontbijt (ja, je leest het goed) zijn deze gefrituurde groenten en aardappels met wat tomaat en knoflook eroverheen heel geliefd. Ik stond ook raar te kijken toen ik dit in Turkije tijdens kahvaltı (ontbijt) voorgezet kreeg, maar inmiddels kan ik het best waarderen - mits het ontbijt niet al te vroeg 's ochtends is, natuurlijk. Maar aangezien kahvaltı in Turkije meestal pas tegen een uur of 11, 12 is, is dat geen probleem. Mocht je dus ooit uitgenodigd worden voor een kahvaltı (overigens wel heel erg gezellig, met z'n allen ontbijten), kijk dan niet raar op als je dit voor je neus krijgt!


De volgorde van frituren in dit recept wordt bepaald door de ingrediënten  De frietjes (die op z'n Turks gewoon één keer worden gebakken in plaats van twee keer) gaan eerst omdat die het langst nodig hebben, daarna volgt de aubergine. De groene pepers zijn snel klaar dus worden het laatst gebakken. Standaard wordt kızartma geserveerd met losgeroerde yoghurt, die je op je bord over het gerecht verdeeld (of niet, als je niet van yoghurt houdt zoals ik). Mijn groene pepers kwamen vandaag uit de diepvries omdat daar nog een hele voorraad uit eigen tuin ligt, maar je kunt natuurlijk ook gewoon verse groene pepers gebruiken.


Recept
Domates soslu karışık kızartma (gemengde groenten met tomaten en knoflook)

Benodigdheden (voor 3 personen)
4 middelgrote aardappels
2 aubergines
10 groene pepers
4 tomaten
4 teentjes knoflook
1 schaaltje Turkse yoghurt
zout


Bereiding
Schil de aardappels en snijd ze in frietvorm. Verhit de frituurolie. Als de olie op temperatuur is (ik heb geen frituurpan maar check het altijd door een houten lepel in de olie te houden: als de olie gaat bubbelen is het warm genoeg) schuif je voorzichtig de frietjes erin. Laat deze op middelhoog vuur gaar bakken, af en toe even roeren. Was en snij ondertussen de aubergines in reepjes en snij de groene pepers doormidden en eventueel nog een keer doormidden, afhankelijk van hoe groot ze zijn. Rasp vervolgens de tomaten (snijd ze doormidden en rasp zo beiden helften waarbij je de schil overhoudt (en weggooit)), snij de knoflook fijn en bak de tomaten en knoflook rustig aan in een apart pannetje in wat olie. Laat dit op een laag vuurtje indikken tot het een vrij dik sausje is geworden. Roer wat Turkse yoghurt in een schaaltje los met een klein beetje koud water.


Als de frietjes goudbruin zijn, haal ze je met een schuimspaan uit de pan en laat ze even uitlekken op keukenpapier. Bak ondertussen de aubergines in de hete olie tot het eveneens goudbruin is. Laat ook de aubergines uitlekken en doe de pepers in de hete olie. Deze hebben maar kort nodig: zodra ze er krokant en een beetje gerimpeld uitzien, zijn ze klaar. Laat deze eveneens even op keukenpapier uitlekken. 


Pak nu een groot bord of schaal en leg hier eerst de frietjes op, bestrooi met zout. Bovenop de frietjes komen de aubergines, ook even bestrooien met zout, daarbovenop de pepers en als laatste verdeel je de tomatensaus eroverheen. Serveren met de losgeklopte yoghurt.

Bewaren
In principe kun je dit gerecht bewaren: ik heb het zelfs weleens koud op tafel zien komen bij een picknick. Zelf vind ik dat niet zo heel lekker dus wij eten altijd alles in één keer op.


10 opmerkingen:

  1. Oh lekker, ik ken het als avondmaaltijd, maar dan wel met kofte erbij. Als ontbijt vind ik het wel heel heftig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wat grappig, zal dan wel regio-gebonden zijn, ik ken het weer niet met kofte. Ja ik maak het zelf ook niet als ontbijt hoor maar heb het wel met enige regelmaat als zodanig voorgezet gekregen :)

      Verwijderen
  2. Ik denk dat zo zwaar ontbijten van oudsher meer voorkomt op het platteland? Als je op het land gaat werken heb je wel wat voedingsstoffen nodig natuurlijk. In de stad zie je het niet zo. Alhoewel een normale koy kavalhte weer enorm populair is (ook bij mij :) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, denk dat je daar best gelijk in kan hebben. In onze köy werken de meesten (van oudsher dan) inderdaad toch op het land.

      Verwijderen
  3. Ohh wauw, die groente zien er erg lekker uit zeg! Ik krijg er meteen trek van. Leuk gedaan!

    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Lysanne, het is ook erg lekker én kleurig!

      Verwijderen
  4. Salaam Aleikoum Eslem,

    Ik heb dit recept net gemaakt en het was superlekker!
    BarakAllahoefiekie voor het delen.

    liefs Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er lekker uit! eet je hier dan nog brood bij of niet? groetjes ellouisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan, hoeft niet. Mijn man doet het wel, ik niet ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!