maandag 14 oktober 2013

Yumusak kakaolu vanilyali (mermer) kek (superzachte gemarmerde chocolade/vanille cake)

Dit is een overheerlijke marmercake die je met een gerust hart kunt voorzetten aan visite, of het nu voor kurban bayramı (offerfeest) of een andere gelegenheid is. Ik kwam het recept tegen op Instagram en toen ik de foto zag wist ik meteen dat ik dit recept ging proberen! Het is een superlekkere cake die absoluut niet droog wordt en heel mooi bakt. Ik heb al veel cakerecepten geprobeerd, eigenlijk altijd vallen ze wel tegen omdat ze te droog zijn of te zwaar, maar met mijn hand op mijn hart kan ik zeggen dat dit echt de lekkerste cake is die ik ooit gebakken heb. Ik heb hem al een aantal keer gebakken en iedereen die hem proeft vraagt om het recept!


Als je geen gemarmerde cake wil, kun je natuurlijk ook het cacaopoeder weglaten (in dat geval is wat geraspte citroenschil door het beslag een lekkere aanvulling), of juist aan al het beslag cacaopoeder toevoegen voor een chocoladecake. Wees als je de cake uit de oven haalt niet zo dom en ongeduldig als ik de eerste keer was maar laat de cake gewoon afkoelen voor je hem stort, anders is de kans groot dat hij scheurt. Meestal kan ik dit wel voorkomen door bakpapier in de vorm te doen, maar met een tulbandbakvorm gaat dat niet. Goed invetten dus (met boter, niet met olie!), waar mogelijk bakpapier gebruiken en de cake goed laten afkoelen voor je hem stort. Op deze manier krijg ik mijn tulbandcake ongeschonden uit de vorm. Mijn trucje: een klein beetje boter in de magnetron smelten en daarmee de vorm invetten. Zo krijg je zeker overal alles netjes ingevet.


Recept
Kakaolu vanilyali (mermer) kek (gemarmerde chocolade/vanille cake)

Benodigdheden
1,5 waterglas (270 gram) suiker
3 eieren
1 waterglas (215 gram) Turkse yoghurt
200 gram zachte roomboter
2,5 waterglas (275 gram) meel
3 eetlepels cacaopoeder
1 zakje bakpoeder
1 zakje vanillesuiker
1 snufje zout


Bereiding
Mix de boter en suiker met elkaar tot het een licht, luchtig mengsel is (dit duurt meestal 5 a 10 minuten). De roomboter moet hiervoor zacht, maar niet gesmolten zijn. Ik zet hem meestal een minuutje op hoog vermogen in de magnetron voor ik hem met de suiker mix. Als de suiker en boter goed opgeklopt zijn, voeg je de drie eieren toe: doe dat één voor één en voeg de volgende pas toe als het vorige ei helemaal is opgenomen. Voeg vervolgens de yoghurt toe. Voeg, als er geen klontjes boter meer in het beslag zitten, het zout, de vanillesuiker en het bakpoeder toe. Voeg vervolgens beetje bij beetje het meel toe. Laat de mixer doorkloppen tot alles goed gemengd is. Als het goed is heb je nu een heel mooi luchtig en dik beslag. Schep de helft van het beslag in een ingevette (eventueel met bakpapier bekleedde) vorm. 



Mix door de andere helft van het beslag de cacaopoeder en giet dit eveneens in het bakblik. Als je een wat meer gemarmerde cake wil, kun je nu met een vork nog door het beslag roeren - ik vind het zelf lekkerder en mooier als het niet al teveel gemengd word, dus dat heb ik niet gedaan. Zet de cake in de oven op 180 graden. Mijn cake had 50 minuten nodig om net aan gaar te worden, maar dit kan ook 40 minuten of een uur zijn, houd het dus in de gaten. De cake is gaar als een sateprikker er schoon uitkomt (ik haal hem meestal eruit als hij nog een heel klein beetje vochtig is, omdat ik dat zelf lekkerder vind, maar dat is natuurlijk persoonlijk). 


Bewaren
De cake kun je afgesloten enkele dagen bewaren. Invriezen kan ook: vries de cake (in zijn geheel of in plakjes) in in een plastic zakje. Heb je de cake weer nodig, laat deze dan rustig ín het zakje ontdooien zodat hij niet kan uitdrogen.


23 opmerkingen:

  1. Ik heb je site pas ontdekt Eslem ! Wat een mooie en handige site is het.
    Deze cake heb ik gister gebakken en hij is idd héérlijk !! Bedankt voor het recept :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment en deze cake is zeker lekker, haha! Altijd een succes als er visite komt :). Leuk om te horen!

      Verwijderen
  2. Hoi Eslem,
    Ik heb je site ook onlangs ontdekt. Super leuk!!!
    Ik vroeg mij af of je ook een foto kan plaatsen van het soort waterglas die je altijd gebruikt. Dan krijg ik een goed beeld van de producten die ik moet gebruiken.

    Alvast bedankt en ik ben van plan om alle gerechten te maken die je hebt geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je opmerking! Ja ik ben van plan inderdaad binnenkort mijn glazen en lepels enzo te plaatsen. In ieder geval zet ik er ook altijd de hoeveelheden in gram bij zodat je sowieso aan de slag kan. En, wauw, alle recepten? Leuk, veel succes!

      Verwijderen
  3. Afgelopen weekend heb ik deze cake gemaakt en hij was echt heerlijk! Viel zeer goed in de smaak bij mn familie. Het enige jammere was dat ie een beetje uit elkaar viel en ik er dus geen nette plakjes van kon snijden ;-) maar dat was mijn eigen fout. De volgende keer maak ik m in een wat grotere bakvorm.
    Maar, echt een heerlijk recept!

    Groetjes Yesil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Yesil, fijn dat 'ie zo in de smaak viel! Wat betreft uit elkaar vallen: bij mij helpt het heel erg om hem echt pas te storten en te snijden als ie volkomen afgekoeld is, liefst pas een volgende ochtend. En een goed scherp (brood)mes gebruiken.

      Verwijderen
  4. Ik heb de cake gemaakt en hij was heerlijk! Ik vraag me af of je de cake ook met gewone yoghurt kan maken. Zou hij dan net zo zacht en smeuïg zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik niet te zeggen Linda. Nederlandse yoghurt is natuurlijk dunner dus ik weet niet hoe het beslag dan wordt. Als je het probeert, neem dat wel de volle en niet de magere variant (Turkse yoghurt heeft ook 10% vet dus mede daardoor wordt de cake zo lekker ;) )

      Verwijderen
  5. Hallo,

    misschien een domme vraag, maar welk meel gebruik jij? Zelfrijzend bakmeel of bloem?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewone bloem, ik voeg bakpoeder toe. Als je zelfrijzend bakmeel wil gebruiken kun je de bakpoeder weglaten uit het recept.

      Verwijderen
  6. heerlijke cake....kan niet wachten om hem te maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey meid ik heb deze cake vandaag gemaakt en hij is echt heerlijk en zoo zacht.Normaal gesproken hou ik niet zo van roomboter in cake maar deze is echt lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super om te horen! Deze cake blijft ook mijn grote succesnummer.

      Verwijderen
  8. Lieve Eslem dit ziet er heerlijk uit. Ik wil deze cake graag maken voor Eid. Kan ik de cake ook 1 dag eerder maken, is de cake dan lekker of kan ik de cake beter dezelfde dag maken.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen probleem, de cake blijft zeker drie a vier dagen heerlijk zacht (wel even goed inpakken als hij afgekoeld is natuurlijk)! Alvast Eid mubarak! :)

      Verwijderen
  9. Beste Eslem!
    Je hebt niet overdreven... wat een heerlijk zachte cake, die ook nog dagen later lekker vers smaakt!
    Ik ken vele recepten voor mamercake, maar vanaf nu bak ik alleen nog deze!
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is echt een aanrader :) . Superleuk om te horen, dank je wel!

      Verwijderen
  10. Ik ben gek op cake en taart!
    Deze ga ik maken zondag, ik kenie wagtu! Wil hem nu eten ma da kenie! Mmm
    Nog effu geduld...
    Denk dat m'n visite ook erg blij wordt!
    Moet eigenlijk afvallen! Maar Eslem, wil véél van je recepten maken en lekker smullen! :-D
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een heerlijke cake. Ik heb veel complimenten gekregen. Normaal wordt cake met roomboter de volgende dag al wat droger. Deze cake blijft dagenlang smeuïg! Dit is mijn nieuwe favoriete cake recept. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!