zaterdag 26 oktober 2013

Kabak tatlısı (Turkse zoete pompoen)

De Turkse keuken heeft ontelbaar veel variaties 'tatlı', zoetigheden. De bekendste hiervan is natuurlijk baklava maar stap een willekeurige Turkse bakker of 'pastane' (patisserie) binnen en je zal zien dat de mogelijkheden in vorm, vulling en kleur eindeloos zijn. Bijna alle tatlılar zijn 'şerbetli', dat wil zeggen, overgoten met suikersiroop. Dat is ook de reden dat ik niet zo van Turkse zoetigheden hou: ze vallen vaak zo zwaar en zijn doordrenkt van de siroop, zeker als ze een paar dagen oud zijn. Deze kabak tatlısı (letterlijk: zoetigheid van pompoen) is ook zoet, maar wel op een hele andere manier en absoluut niet zwaar, in tegendeel, je zou dit zelfs een soort van gezonde tatlı kunnen noemen!


Voor het maken van kabak tatlısı heb je alleen maar pompoen en suiker nodig: that's it. Let op dat je een geschikte pompoen kiest, eentje met oranje vruchtvlees. Ik koop ze altijd bij de Turkse winkel. Andere pompoensoorten zijn te waterig voor dit recept. Op het schillen van de pompoen na is het ook eenvoudig klaar te maken en dit laten mislukken is bijna onmogelijk, ook weleens prettig! Je kunt dit serveren met fijngehakte walnoten, pistachenoten, geraspte kokos of kaymak (Turkse zure room) maar wij eten het gewoon 'sade' (zonder iets erop); minstens zo lekker!


Recept
Kabak tatlısı (Turkse zoete pompoen)

Benodigdheden
1 pompoen
kristalsuiker


Bereiding
Snij de pompoen in kwarten en schil hem. Voorzichtig voor je vingers! Ik gebruik altijd een klein scherp mesje. Verwijder dan de zaden en zaadlijsten en snij de pompoen in blokjes. Leg deze in een ruime pan (de blokjes mogen niet al teveel op elkaar liggen) en bestrooi dit met ruim kristalsuiker. Voor mijn kleine pompoen gebruikte ik zes eetlepels suiker, het luistert niet heel erg nauw, alles moet mooi bedekt zijn met suiker. Doe de deksel op de pan en laat dit zo een uur of acht (of een nachtje) staan. Roer eventueel af en toe even om.


Je zal zien dat de pompoen na deze tijd veel vocht heeft afgegeven en dat er echt een laagje water in de pan staat. Zet de pan nu op het vuur (zonder extra vocht toe te voegen), laat het aan de kook komen, zet het vuur dan laag en laat de pompoen (met de deksel op de pan) een half uurtje heel zachtjes gaar stoven. Na dit half uur zal de pompoen zacht en gaar zijn. Laat alles, met deksel op de pan, afkoelen en serveer.


Bewaren
Als de pompoen eenmaal is afgekoeld kun je dit een paar dagen afgedekt in de koelkast bewaren.



5 opmerkingen:

  1. Lekkerrrr!! Ook lekker als je er gehakte walnoot overheen strooit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, die liggen nu op zolder te drogen dus binnenkort weer met walnoten, haha!

      Verwijderen
  2. Dit is echt heerlijk! Afgelopen vakantie kreeg ik een variatie op dit toetje, ik proefde volgens mij kruidnagel, kaneel en honing, volgens mij was het in de oven gegaard ipv in de pan. En inderdaad ook met gehakte walnoten. Yum! Helaas kan ik hiervan geen recept vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het inderdaad ook in de oven maken, dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

      Verwijderen
  3. In de oven is het precies op de zelfde manier te bereiden. Ik raad ook aan om walnoten en met tahin(sesamzaadpasta) te proberen. Wij doen dit regelmatig en al te graag thuis ��

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!