woensdag 16 oktober 2013

Zeytinyağlı pırasa yemeği (Turks stoofgerechtje van prei, wortel en rijst)

Prei vind ik echt een hele lekkere groente. Ik koop er meestal als er ergens een leuke aanbieding is meteen een stuk of zes en vries die dan (ongekookt) gesneden in. Werkt perfect, altijd handig! Bijvoorbeeld voor zeytinyağlı pırasa yemeği (een Turks stoofgerechtje van prei, wortel en rijst). Een heerlijk herfstig gerechtje wat met weinig ingrediënten voor heel veel smaak zorgt. Het heeft een heel romige, bijna risotto-achtige structuur doordat de rijst mee wordt gekookt in het geheel. Echt comfort food, en nog gezond ook!


 'Officieel' serveer je zeytinyağlı pırasa yemeği (letterlijk: preischotel met olijfolie) met citroenpartjes die je boven je bord eroverheen uitknijpt. Dat is naar smaak natuurlijk; ik vind het niet zo lekker combineren met de prei en rijst. Wij aten er mısır ekmeği (Turks maïsbrood) bij. Ik vind het geen punt om af en toe vegetarisch te eten: zou je er toch vlees bij willen, dan denk ik dat kipfilet (die je dan in blokjes gesneden kan meebakken met de wortel en gewoon mee laat stoven) er heel goed bij past.


Recept
Zeytinyağlı pırasa yemeği (Turks stoofgerechtje van prei, wortel en rijst)

Benodigdheden (voor twee personen)

2 stelen prei
2 wortels
half Turks theeglaasje (80 gram) rijst (geen snelkookrijst!)
1 eetlepel tomatenpuree
1 bouillonblikje kip
olijfolie
zout, peper

Bereiding
Snij de prei in plakjes. Ik snij altijd ook een gedeelte van het groen, tot het te hard wordt. Schil de wortels en snij ze in plakjes. Verhit ongeveer drie eetlepels olijfolie in de pan en bak eerst de wortels even aan tot ze wat lichter van kleur worden. Voeg dan de prei toe en bak deze mee tot het flink geslonken is. Voeg dan de tomatenpuree toe en bak dit ook even mee. 


Giet dan wat kokend water in de pan: niet teveel, het gerecht hoeft niet onder te staan maar het mag ook niet aanbranden, en voeg dan ook het bouillonblokje, rijst, zout (was bij mij niet meer nodig door het bouillonblokje) en peper toe. Laat alles aan de kook komen en laat het op een laag vuur rustig doorsudderen tot de rijstkorrels gaar zijn (duurde bij mij een half uurtje). Af en toe even controleren of er nog genoeg water in de pan zit.


Bewaren
Dit stoofgerechtje kun je prima een of twee dagen afgesloten in een bakje in de koelkast bewaren. Voor gebruik even opwarmen in de pan of magnetron.



9 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ik vind het een succes. Makkelijk te maken en erg smakelijk. Nu nog het recept voor het maisbrood ;-). We hebben het nu gewoon met een afbakstokbroodje gegeten, wat overigens ook erg lekker was.

    X Tos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Tos, ik ben blij dat het in de smaak viel! Recept voor maïsbrood volgt nog ;-)

      Verwijderen
  2. Vanavond heerlijk gegeten, en lekker makkelijk recept. Echt een herfst/winter gerecht!
    In dezelfde categorie zit ispanak yemegi, ook erg lekker vinden wij. Die heb ik nog niet op je site gezien (maar goed...er is zoveel hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, inderdaad lekker comfort food he! Oh, ispanak yemegi gaat direct op mijn (laaaaaange) lijst van wat ik nog wil proberen en op mijn blog wil zetten, haha!

      Verwijderen
  3. Hoi Eslem! Dank je voor dit geweldige recept. Het is erg goed gelukt bij mij en vooral die Turkse rijst maakte het helemaal af! Liefs, Naomi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Assalaam alaykum Eslem,

    Vandaag dit gerecht voor de zoveelste keer gemaakt! Ik ben echt dol op prei haha. Deze keer heb ik de rijst echter vervangen door de grootste variant bulgur. Ik moet zeggen dat dat ook een succes was. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wa aleikum selam, wat leuk om te horen, dank je wel! Met bulgur moet idd ook erg lekker zijn, goed idee!

      Verwijderen
  5. Kun je dit ook met zonnebloemolie doen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!