zaterdag 12 oktober 2013

Baklavalık yufkadan tepsi börek (börek van baklavadeeg)

Vandaag maakte ik mijn börek van baklavadeeg (te koop bij elke Turkse, Marrokaanse, ... winkel, in de koeling). Bij baklavadeeg denk je in eerste instantie - logisch! - aan een zoete bereiding. Maar baklavadeeg is niets anders dan hele dunne yufka, een soort mix tussen gewone yufka, filodeeg en loempiadeeg. Het fijne eraan is dat het niet zo ontzettend breekbaar is als de hazır yufka die in Nederland verkocht wordt en dat je er dus wat beter mee kan rollen en andere creatieve dingen mee kan doen zonder dat het meteen doormidden scheurt. Deze baklavalık yufkadan tepsi börek (börek van baklavadeeg) is precies zoals het hoort: knapperig van buiten en zacht van binnen, ontzettend lekker!


Dit recept van baklavalık yufkadan tepsi börek (börek van baklavadeeg) is voor één bakplaat. Dit is behoorlijk veel, maar het voordeel is dat het prima is in te vriezen en dat je dus gemiddeld drie keer börek kan eten met maar één keer een vieze keuken. Ik koos vandaag voor twee soorten vullingen. Natuurlijk kun je ook andere vullingen gebruiken, zoals aardappel of gehakt. Overigens kun je ook 'gewoon' gestapelde börek met deze vellen maken, maar ik vond zeker met deze grote vellen de opgerolde vorm makkelijker werken en het ziet er ook aantrekkelijk uit. De rollen 'smelten' in de oven als het ware aan elkaar door het eimengsel dus je börek wordt vanzelf één geheel. Zeker een aanrader om te maken!



Turks recept
Baklavalık yufkadan tepsi börek (börek van baklavadeeg)

Benodigdheden (voor één bakplaat börek met twee soorten vulling)
1 pak baklavadeeg
1 waterglas (200 ml) melk
1 Turks theeglaasje (100 ml) zonnebloemolie
2 eieren
sesam- en nigellazaadjes
1 plak (200 gram) Turkse witte kaas
1 handvol platte peterselie
2 bosuitjes
2 groene pepers
1 handvol zwarte olijven
1 handvol cherrytomaatjes



Bereiding
Bekleed een bakplaat met (ruim) bakpapier: dat voorkomt dat de börek straks vastgeplakt zit of dat je bakplaat met een schuursponsje kan gaan poetsen vanwege aangebakken ei (ik spreek uit ervaring!). Maak eerst de twee soorten vulling. Prak de witte kaas fijn met een vork en meng het met fijngesneden peterselie. Snij voor de andere vulling de bosuitjes, pepers, olijven en cherrytomaatjes fijn en meng ze met Italiaanse kruiden of dille en munt. Maak nu ook het eimengsel voor de börek: klop de eieren met de melk en olie los. Zorg dat je een groot schoon werkvlak hebt om de yufka op uit te leggen. 



Maak het pak yufka open en vouw het voorzichtig uit. Misschien is het bovenste vel gescheurd: leg het even opzij. Bij mij had ik net geen plek meer voor het laatste vel en anders kun je er op het laatst altijd nog wel iets anders van fabriceren. Pak een yufkavel en leg het op je werkblad. Smeer het met behulp van een kwastje licht in met eimengsel. Verdeel wat van de vulling aan de onderzijde en rol het geheel op. Dit hoeft niet superstrak, gewoon losjes omvouwen/oprollen. Leg de rol aan de bovenkant van de bakplaat. Werk zo alle yufkavellen af. Elke keer als je er een rol bijlegt, duw je het geheel een beetje aan zodra er zoveel mogelijk op je bakplaat past. Let op: laat een ingesmeerd vel niet langer liggen dan nodig. De yufka wordt heel zacht en als het mengsel is ingetrokken gaat het aan je werkblad plakken. Is er nog eimengsel over als je klaar bent, verdeel dit dan over de bovenkant van de börek. Bestrooi met sesam- en nigellazaad en zet het geheel in de oven op 180 graden. De börek is gaar als de bovenkant mooi goudbruin is: bij mij duurde dat ongeveer 40 minuten. Beetje laten afkoelen, in vierkantjes snijden en afiyet olsun!




Bewaren
Baklavalık yufkadan tepsi börek (börek van baklavadeeg) kun je prima twee dagen bewaren, hij is zowel koud als warm lekker. Wil je hem langer bewaren, vries hem dan in. Ik heb zelf de börek in vierkanten gesneden en op een snijplank in de vriezer gezet zodat ze los invriezen. Eenmaal ingevroren heb ik ze in een zakje gedaan. Heb je dan de börek weer nodig, dan zet je ze zo bevroren 10 minuten in een oven op 180 graden en ze smaken weer als versgebakken.


43 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit Eslem! Ik ga toch eens kijken of ik zoiets kan maken.. :) Dat korstje alleen al doet me watertanden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen Simone, dit is echt geen moeilijk recept en het resultaat is super! Ik ben nu al benieuwd naar je foto's ;-)

      Verwijderen
  2. Ik ken dat baklava deeg helemaal niet, toch eens beter opletten als ik weer bij Meltem ben. Morgen maak ik voor kurban ontbijt nog een simpele su boregi maar volgende keer ga ik dit receptje proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Baklava deeg ligt gewoon in de koeling Marianne, weet wel bijna zeker dat ze het bij Meltem hebben! Echt eens proberen, het is echt makkelijk én heel erg lekker. Trouwens, zo simpel is su böregi toch ook niet ;)

      Verwijderen
  3. Hoeveel gram aardappelen zou ik nodig hebben om ze daarmee te vullen? En moet ik ze dan gewoon koken en raspen? Hoeft er verder nog iets bij? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je aardappels gebruikt, zou ik het volgende aanhouden (dit is voor een halve bakplaat, dus verdubbelen als je de hele bakplaat patatesli wil hebben):

      4 middelgrote aardappels
      1 ui
      1 handvol platte peterselie
      zout, peper, dille, munt

      Kook de aardappels gaar, laat ze afkoelen en rasp ze. Snij de ui fijn, fruit hem aan in olijfolie tot hij glazig ziet. Snij de peterselie fijn. Meng dan de aardappels, peterselie en andere kruiden door de gebakken ui. Let op: wees niet te zuinig met zout en olijfolie (anders smaakt het nergens naar en is het te droog). Het mag een lekker smeuïg mengsel zijn.

      Verwijderen
  4. Ohhhh hou eens op met al die lekkere recepten!! Krijg er honger van! Deze ga ik zeker binnenkort maken met gehakt! Mjam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan het je zeker aanraden Cynthia! :)

      Verwijderen
    2. Zojuist alles in huis gehaald en nu de keuken in!

      Verwijderen
    3. Succes! Ik heb toevallig ook net wat stukken uit de diepvries gehaald voor straks. Laat je weten of het gelukt is?

      Verwijderen
    4. Het staat nu in de oven, ben benieuwd!!!

      Verwijderen
  5. Ohh eslem ze zijn echt heerlijk! Met gehakt zijn ze dus ook top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan geen vierkanten bakplaat in mijn oven,zou het ook in een ovenschaal kunnen?
    Gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poe, dat weet ik eerlijk gezegd niet, je hebt niet alleen de lengte maar ook de breedte van je ovenschaal nodig. Wat je wel zou kunnen doen is ze gewoon oprollen en daarna in je ovenschaal 'vouwen': als je een ronde ovenschaal (springvorm, tepsi, quichevorm) hebt kun je zo zo'n mooie slakvorm maken, bedenk ik me nu. Alleen dan moet je waarschijnlijk wel je börek in 2 of 3 keer maken om het deeg op te maken. Denk dat zo'n opgerolde kol böregi wel heel mooi wordt met dit recept, zeker ook omdat het deeg mooi aan elkaar bakt in de oven. Succes!

      Verwijderen
    2. Dan zou ik het dus op moeten rollen en langs de randen moeten leggenen zo rond gaan?

      Verwijderen
    3. Ja, als je zo'n vel hebt opgerold is het heel zacht en het breekt niet, dus dat zou prima moeten kunnen. Dan krijg je zo'n slakkenhuis vorm zeg maar.

      Verwijderen
  7. Ok dan ga ik dat eens proberen van t weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op je foto zag het er prachtig uit, ik ga het zelf zo ook een keer proberen!

      Verwijderen
  8. Ziet er heerlijk uit ik maak meestal het deeg zelf maar dat is super veel werk aangezien wij met zn zevenen in een huis wonen dan sta je wel een hele dag in de keuken dit ziet er makkelijk en lekker uit ik ga het morgen proberen te maken dank je wel voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf deeg maken lijkt me ook heerlijk maar dit is inderdaad even makkelijker! En zeker ook heel erg lekker. Succes!

      Verwijderen
  9. Dank je wel ik ben lekker vroeg opgestaan en ga het zo meteen maken ik laat het je weten hoe het geworden is fijne dag groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die met kaas was een succes nu wil ik er nog een met gehakt maken ik vroeg me alleen af rol je die ook op of kun je die ook gewoon vierkant laten en is het ei mengsel dan het zelfde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wat je wil, je kan ook een paar bladeren op de bakplaat leggen (inderdaad wel insmeren elke keer), dan een laag gehakt en dan weer een paar vellen yufka, net als 'gewone' börek eigenlijk.

      Verwijderen
  11. Oke dank je wel dat ga ik proberen en is elke keer twee vellen baklava deeg dan voldoende of meer vellen op elkaar heb namelijk nog een heel pak baklava deeg over

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb het gemaakt en heb telkens drie vellen deeg opelkaar gelegt elk vel ingesmeerd en dan gehakt om en om hij ziet er goed uit hij staat af te koelen dank je wel voor je advies en heel leuk dat je reageerde ik wens je een hele fijne dag verder groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan en hopelijk smaakt het net zo goed als het eruit ziet!

      Verwijderen
  13. Het smaakte heerlijk alleen de volgende keer iets meer vellen op de bodem was iets te dun maar de smaak was lekker dank je wel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit ziet er heerlijk uit!! Ik ga dit zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het staat nu in de oven! :)
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Net gemaakt en een nog warm stuk gegeten. Heerlijk! Heb je blog gisteren ontdekten al een heleboel lekkers gezien, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Heel graag gedaan hoor, je hebt genoeg in de keuken te doen de komende tijd zo te lezen ;)

      Verwijderen
  17. Heerlijk. Gisteren gemaakt heb wat meegenomen toen ik op bezoek ging bij een vriend, groot succes. Het is even wat werk, maar na de derde rol gaat het eigenlijk vanzelf. Ook deze blijft erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zou je ook minder olie kunnen gebruiken, het was erg lekker. Alleen vond ik het wel wat vet allemaal.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een beetje de structuur van het baklavadeeg. Maar allicht zal het met wat minder olie ook wel gaan.

      Verwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat word ik toch blij van jouw recepten:) Vandaag voor de derde keer Borek maken. Voor de verandering gebruik ik roomboter en slagroom. De vulling maak ik met kaas, olijven, peterselie & paprika. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!