zondag 6 oktober 2013

Yeşil biber (groene peper)

Wat is het?
Yeşil biber betekent letterlijk groene peper en is eigenlijk een verzamelnaam voor de vele soorten groene pepers die in de Turkse keuken gebruikt worden. Sommige pepers hebben ook echt een eigen (Turkse) naam, zoals sivri biber (smalle pittige pepers) en carliston biber (lichtgroene grote zoete pepers). Toch is er ook niet echt consensus over deze namen en alhoewel alle verschillende soorten ongetwijfeld officieel een andere naam hebben, heten ze in Turkije gewoon gezellig allemaal yeşil biber.



Waar koop je het?
Groene pepers koop ik zelf altijd bij de Turkse winkel. Ervaring leert dat ze daar altijd minimaal drie verschillende soorten verkopen, los of in zakjes. Het is soms echt lastig te bepalen of de pepers pittig zijn of niet. Gemiddeld genomen is het zo dat hoe donkergroener en kleiner/smaller de peper is, hoe pittiger hij is. Maar natuurlijk gaat dit niet altijd op en het verschilt vaak echt per stuk hoe de smaak is. Let in ieder geval dat er geen zachte plekjes of bruine puntjes aan de pepers zitten, dan zijn ze oud. Ook gerimpelde exemplaren moet je niet hebben. Zelf kopen wij meestal lichtgroene lange smalle pepers. Ze zijn overigens prima zelf te kweken, ook in het Nederlandse klimaat. Bewaar de zaadjes van een paar gedroogde pepers, kweek die aan het begin van het jaar op in potjes aarde en zet ze buiten zodra ze goed opkomen en er geen nachtvorst meer is.


Hoe bewaar je het?
Yeşil biber bewaar ik altijd in de koelkast, mijn ervaring is dat ze op die manier het langst goed blijven (een paar weken lukt meestal wel). Deze zomer hebben we geprobeerd de overvloed aan groene pepers die uit ons minituintje kwamen in te vriezen maar dat is zoals ik al verwachtte niet gelukt - ze worden bij het ontdooien heel slap en zacht. Wel geschikt om nog te verwerken in gerechten.


Wat kun je ermee maken?
Groene pepers worden in heel veel gerechten gebruikt in de Turkse keuken. Rauw in salades, maar ook meegebakken of meegestoofd of zelfs gefrituurd. Ook gegrild op de barbecue naast bijvoorbeeld köfte zijn ze geliefd. Ook ingemaakt in zuur zijn yeşil biber te koop en vaak komen ze ook gewoon 'rauw' en onbewerkt op tafel, voor bij het eten. Een veelzijdige groente dus! In alle gevallen geldt dat het aan te raden is de zaadjes en zaadlijsten te verwijderen om de ergste pit eruit te halen.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin yeşil biber verwerkt wordt:

Çoban salatası (Turkse rauwkostsalade)
Et sote (Turks stoofgerecht met rundvlees en groenten)
Domates soslu karışık kızartma (gemengde groenten met tomaten en knoflook)
Menemen (Turks roerei met groenten)

9 opmerkingen:

  1. Misschien een domme vraag, maar waarom de zaadjes van gedroogde peper gebruiken om te zaaien? Klopt het trouwens dat je die best een nachtje in lauw/warm water legt alvorens ze te planten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. denk dat je zaadjes van verse pepers ook kunt zaden? Lekker hoor krijg trek als ik al je receptjes zie xxx rivkah v seni

      Verwijderen
    2. Ja, je kunt de zaadjes van verse pepers ook wel zaaien, maar het gaat er meer om als je dit jaar pepers oogst uit je tuin en je wil dezelfde soort weer planten, dan je dan een paar stuks droogt en de zaadjes bewaart tot het voorjaar. In warm water leggen heb ik weleens van gehoord maar zelf nooit geprobeerd.

      Verwijderen
    3. Ik haal wat pitjes uit pepers... laat ze een tijdje drogen op alufolie en zaai ze dan. Gaat altijd goed
      Ze groeien in het begin wel erg langzaam maar als ze voldoende zon krijgen gaan ze beter...
      De rode chilipepers heb ik binnen laten afrijden ( ze wilden buiten niet rood worden)
      Succes!

      Verwijderen
  2. mischien moet jij kiezen / iets wat oude grote pepers om zaadjes te planten want deze, ik denk jonge , proberen misschien nog groeie,
    mijn reactie over ,,zaadjes ja ik laten eerste droge voor dat ij de zaad v pepers planten...ik hoor nog thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  3. koop om de twee jaar een aantal pepers en dan kan je het volgend jaar weer van het zaad op nieuw beginnen, dus nooit zaad van zaad
    inteelt

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!