zondag 8 september 2013

De ultieme superzachte chocolate chip cookies

Alhoewel 30 jaar worden natuurlijk eigenlijk aanleiding zou moeten zijn voor een taart met vier lagen, vijf soorten vullingen en een hysterische marsepeinen versiering (euh...?) heb ik het vandaag bij chocolate chip cookies gehouden. Aan deze koekjes ben ik officieel verslaafd geraakt toen ik jaren geleden elke dag op Utrecht CS moest overstappen en langs de AH to go kwam waar ze afgrijselijk lekkere verse chocolate chip cookies verkopen. Vooral als er net een lading uit de oven was gekomen, echt onweerstaanbaar. Crunchy aan de buitenkant en heerlijk zacht en chewy binnenin. Nou had ik weleens eerder chocolate chip cookies gebakken, maar die worden, zoals de meeste koekjes, eenmaal afgekoeld toch weer hard en knapperig. Ook lekker, maar niet wat ik zocht. Een tijdje geleden kwam ik een recept voor de 'BEST-EVER Chewy Chocolate Chip Cookies' tegen op een Amerikaanse blog. En vandaag was dé dag om die uit te proberen!


Het kostte even een half uurtje onderzoek en studie op internet om het recept op de goede manier te vertalen. Mijn Engels is prima, maar ik zo 'brown sugar' gewoon als bruine suiker vertalen...blijkt niet te kloppen. Waar je ook mee moet oppassen zijn de 'tablespoons' en 'teaspoons' die ze in Amerikaanse recepten gebruiken: dat zijn geen standaard theelepeltjes die wij hier in de la hebben liggen maar ook daarvoor gebruiken ze standaardmaten. Een tijdje geleden had ik op eBay voor ik geloof een euro een setje cups en spoons besteld, die kwamen nu goed van pas. Ik heb de hoeveelheden speciaal voor jullie ook afgewogen, dus ook zonder deze set kun je aan de slag. In het recept wordt baking soda gebruikt: dat is natriumcarbonaat wat tegenwoordig grappig genoeg gewoon bij de Turkse winkel te koop is. Je kan het eventueel vervangen door bakpoeder, maar dan blijven de koekjes niet zo zacht. Het geheime ingredient van dit recept moet de maizena zijn (staat in de supermarkt bij de soepen, is een bindmiddel). Ik weet niet of dat er voor gezorgd heeft, maar de koekjes waren inderdaad súperzacht, moist, chewy aan de binnenkant en lekker knapperig aan de buitenkant, ook nadat ze helemaal waren afgekoeld. Zeker een aanrader!


Recept
Ultieme superzachte chocolate chip cookies

Benodigdheden (voor 18 cookies)
3/4 cup (150 gram) zachte roomboter
1 cup (205 gram) suiker (ik gebruikte rietsuiker maar ik denk dat kristalsuiker nog iets beter door het deeg zal worden opgenomen)
1 zakje vanillesuiker
1 ei
2 cups (230 gram) bloem
2 tsp. (6 gram) maïzena
1 tsp. (5 gram) baking soda/natriumcarbonaat
1/2 tsp. (2 gram) zout
1 cup (150 gram) chocola (ik gebruikte melkchocola)

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden (ik verwarm de oven normaal niet voor, maar bij dit recept is het wel echt nodig omdat de cookies maar zo kort in de oven gaan). Mix de boter met de suiker en vanillesuiker tot het een luchtig mengsel is en duidelijk lichter van kleur wordt. Dit duurt meestal een minuut of 10. Hak ondertussen met een groot mes de chocola in kleine stukjes. Als het boter/suiker mengsel lichter van kleur is geworden, voeg je het ei toe en vervolgens het zout, de maïzena, de baking soda en als laatste de bloem. Doe dat met beleid zodat de bloem goed wordt opgenomen (zet de mixer op de laagste stand). Als al het bloem is opgenomen, zet dan de mixer uit en roer de chocoladestukjes door het deeg.


Leg een vel bakpapier op je bakplaat of ovenrooster en leg met behulp van een eetlepel negen bolletjes deeg erop. Let op, ze lopen flink uit, dus houd voldoende afstand. Schuif ze in de oven en houd de tijd in de gaten. Ze hebben tussen de 8 en 10 minuten nodig: zodra je ziet dat de randjes lichtbruin gekleurd zijn, zijn ze klaar. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen: ze zijn nog zacht, maar worden harder naarmate ze afkoelen. Bak ondertussen de andere negen cookies. De Amerikanen eten chocolate chip cookies met een glas melk, maar persoonlijk vind ik een glas thee er veel beter bij passen. Hoe dan ook: enjoy!

Bewaren
Deze chocolate chip cookies kun je prima in een trommel een paar dagen bewaren. Als je er vanaf kan blijven natuurlijk...Wat ook kan, is de bolletjes deeg invriezen en ze als je ze nodig hebt zo vanuit de vriezer in de voorverwarmde oven schuiven: ze hebben dan een minuutje langer nodig om te bakken.



55 opmerkingen:

  1. Wow! I am so impressed you spent so much time translating the recipe. I am so glad you liked the end result. Thank you for reading Apple a Day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your comment Kelsey, it was really fun making (and eating!) them.

      Verwijderen
  2. Ik maak ze altijd met kindjessuiker, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat jullie dat in Nederland kennen. Komt heel erg in de buur van de Amerikaanse Brown Sugar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het even gegoogeld en dat kennen we inderdaad niet in Nederland maar het lijkt mij ook de beste vervanger van 'brown sugar' inderdaad.

      Verwijderen
    2. bedoel je blonde cassonade suiker? kan he normaal ook in nederland vinden

      Verwijderen
  3. Jeetje die zien er lekker uit,ga ik zeker een keer proberen.
    Gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ga ik woensdag maken! Lijkt me heerlijk! groetjes marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn heeeerlijk!Ik heb ze met bakpoeder gemaakt,maar ze zijn super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 1 woord: Heavenly!!!

    Xxx Tos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ze ook gemaakt, zo heerlijk! Ze zijn altijd binnen 2 dagen op :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze koekjes heb ik inmiddels al heeeel vaak gemaakt. Zo snel en makkelijk en zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. OH MY GOD.....Ik ben al jaren op zoek naar 'Chewy Chocolate Chip" cookies en zal ze zeker maken, Ik ben zelf uit Dallas TX en miss dit ontzettend, de cookies in de winkel zijn zo hard en vies en niet de orginele cookies die ik in de VS heeft meegemaakt. Ik ga ze maken maar stop ook mini MM's in of Macadenian noten erin samen met Hersheys Chocolade stukjes....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt allemaal heerlijk!! En inderdaad, de chocolate chip cookies die je hier koopt lijken nergens op ;). Gewoon lekker zelf bakken! Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  10. Ik heb ze net gebakken en oh wat zijn ze lekker! Eindelijk hét recept! Mijn dank is groot :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een superrecept! Helemaal zoals je hoopt dat ze worden. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb net bij de kook en bak winkel baking soda gekocht, speciaal voor dit recept! Net als alle Amerikanen of voormalige exchange studenten of expats in ballingschap mis ik ook de échte chocolate chip cookies, dus mijn hoop is gevestigd op dit recept. Ik laat wel even weten hoe ze geworden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn inderdaad heerlijk!

      Verwijderen
    2. Ik had ze gemaakt met bruine suiker, ook erg lekker. Bij mij werden ze alleen niet zo plat als op jouw foto's. Maar maakt niet uit, dat voelde alleen nog maar luxer. Ik heb bakstabiele chocolate chunks gebruikt van de bak- en kook-winkel, dat vond ik makkelijker dan chocola hakken. Iedereen die er ook 1 mocht, vond ze erg lekker! Ik heb mijn schoonzusje je blog gestuurd voor het recept.

      Verwijderen
    3. Met bruine suiker zal inderdaad ook lekker zijn en misschien zijn ze wel hoger gebleven door de chocolade chunks? Leuk om te horen in ieder geval en bedankt voor het doorsturen, dat is natuurlijk altijd fijn :)

      Verwijderen
    4. Ik heb ze vandaag weer gemaakt (I know, vreetzak...) en nu met gewone suiker. Nu vloeiden ze wel zo mooi uit, dus het lag niet aan de chuncks. Ach, verder niet belangrijk, als het maar lekker is! Ik heb er deze keer 12 koekjes van gemaakt, dan zijn ze niet zo heel groot. Goed excuus om er nog eentje te nemen ;-) En er liggen er nog 12 deegballetjes in de vriezer.

      Verwijderen
    5. Jum ;) . Bedankt voor het delen van je ervaringen!

      Verwijderen
  13. Deze zijn echt superlekker, dankjewel! Er hebben ook al veel mensen om het recept gevraagd, ze zijn behoorlijk populair :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Eslem,
    Perfect recept! Ga zo de triple chocolate chip cookies ook proberen.
    Ben ook gek op de variant witte chocola met frambozen, ga jou basisrecept daaraan aanpassen en uitproberen. Kan alleen geen gedroogde frambozen vinden, heb jij een tip? Ga het nu proberen met frambozen uit de diepvries. Groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Linda, leuk om te horen! Hmm, frambozen uit de diepvries zijn wel behoorlijk nat, ik hoop dat je deeg daar niet al teveel last van heeft. Gedroogde frambozen hebben ze misschien wel bij een winkel als De Tuinen? geen idee hoor, ik heb ze ook nog nooit gezien. Ik zou je frambozen anders eerst even een uurtje ofzo laten drogen in de oven op lage temperatuur (ovendeur op een kier), dan zijn ze in ieder geval wat droger. Succes!

      Verwijderen
  15. Hoi Eslem, het deeg werd inderdaad wat nattig, de volgende keer ga ik ze zelf eerst maar drogen in de oven, daar gunde ik me nu geen tijd voor. Aan de smaak deed het niets af, ze zijn heerlijk en de frambozenkleur is er mooi doorheen gemarmerd. De triple chocolate chip cookies zijn ook perfect geworden. Ik vind je blog erg leuk en ga eens kijken of ik nog andere recepten zie, ben totaal niet bekend met de turkse keuken, dus dat is een leuke uitdaging. Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen allemaal Linda! Gelukkig was de smaak van de koekjes goed gelukt. De Turkse keuken is enorm veelzijdig, er zit vast iets tussen wat jij ook lekker vindt, ik hoor het graag als je wat gemaakt hebt!

      Verwijderen
  16. Ondanks dat ik de maizena (mışır nişastastı) moest vervangen door buğday nişastası, de baksoda door bakpoeder en de melkchocolade door püre chocolade haha, zijn het overheerlijke koekjes geworden. Echt een aanrader ! Bedankt Eslem voor het recept !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wauw dat zijn inderdaad wel een paar aanpassingen! Goed te horen dat ze tóch nog gelukt zijn :) graag gedaan!

      Verwijderen
  17. Wauw, de koekjes zien er goed uit en het recept klinkt ook goed! Ik ga dit recept morgenmiddag zeker proberen, alleen dan gebruik ik witte basterdsuiker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw ! Al die tijd zocht ik naar het koekje die ze ook bij de subway hebben daar zijn ze ook zacht van binnen! Allerlei dingen geprobeerd maar ze werden elke keer hard als ze eenmaal afgekoeld waren. En deze zijn gewoon helemaal perfect bedankt voor het delen van je recept ! Heeel verslavend deze koekjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Beetje cliché omdat het al zo vaak gezegd is, maar ik heb ze vandaag gebakken en ze zijn super! Echt precies wat ik wilde! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo,

    ik kwam twee weken geleden je site tegen toen ik opzoek was naar een recept voor deze koekjes... dus ik dacht probeer deze gewoon. tot nu toe al 3 keer gemaakt.. HEERLIJK... gewoon te lekker..
    dank je wel!!!
    gr Belma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bij de kiosk op het station vind ik ze altijd zo lekker! Net voor het eerst zelf gemaakt met dit recept. het hele huis ruikt lekker en de koekjes smaken heerlijk, net zo lekker als bij de kiosk! Ik heb ze nu gewoon met de melkchocolade gemaakt maar ik kijk nu al uit om er eindeloos mee te variëren. Thanks voor dit goede recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen, dank je wel voor je berichtje!

      Verwijderen
  22. Ik heb vanmiddag de koekjes gemaakt volgens het recept (alleen kristalsuiker gebruikt ipv rietsuiker). Ik vond de smaak en structuur super lekker alleen het viel mij op dat de chocolade stukken zacht blijven.. (soort van chocopasta structuur) Ik heb gewoon een chocolade reep gebruikt net als jij. Hoe kan ik er voor zorgen dat de chocolade stukken hard blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb vanmiddag de koekjes gemaakt volgens het recept (alleen kristalsuiker gebruikt ipv rietsuiker). Ik vond de smaak en structuur super lekker alleen het viel mij op dat de chocolade stukken zacht blijven.. (soort van chocopasta structuur) Ik heb gewoon een chocolade reep gebruikt net als jij. Hoe kan ik er voor zorgen dat de chocolade stukken hard blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb vanmiddag de koekjes gemaakt volgens het recept (alleen kristalsuiker gebruikt ipv rietsuiker). Ik vond de smaak en structuur super lekker alleen het viel mij op dat de chocolade stukken zacht blijven.. (soort van chocopasta structuur) Ik heb gewoon een chocolade reep gebruikt net als jij. Hoe kan ik er voor zorgen dat de chocolade stukken hard blijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoe groot zijn de koekjes ongeveer als je er 18 maakt?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!