maandag 23 september 2013

Menemen (Turks roerei met groenten)

Dit is één van de eerste Turkse gerechten die ik leerde maken, van mijn man nog wel. Toen we elkaar nog niet zo lang kenden ging ik een keer voor een paar weken naar hem toe en had hij een appartementje voor ons gehuurd. Hartstikke leuk, zo 'proef-samenwonen', maar omdat ik niet thuis was in de Turkse keuken en producten en hij niet veel recepten kende, kwam menemen net iets vaker dan gemiddeld op tafel, haha! Het is een soort Turkse versie van roerei en erg lekker als lunch, zeker als je er vers Turks brood bij eet.


De clou van dit gerecht is dat je het niet té gaar laat worden als je de eieren eenmaal hebt toegevoegd: zodra de eieren zijn gestold is het goed en is de menemen klaar. Het is ook lekker om er sucuk (Turkse knoflookworst) of pastırma (Turkse pastrami) aan toe te voegen (nadat de ui glazig is gebakken), maar wij hielden het vandaag vegetarisch. Als je sucuk gebruikt, dan zou ik de knoflook weglaten omdat er in sucuk ook al veel knoflook zit.


Turks recept
Menemen (Turks roerei met groenten)

Benodigdheden (voor drie personen)
1 ui
2 teentjes knoflook
2 groene pepers
4 eieren
5 tomaten
zout, peper, pul biber


Bereiding
Snij de ui en groene pepers fijn. Verhit wat olie in een koekenpan en bak de ui en groene peper op middelhoog vuur rustig aan tot de ui glazig wordt. Rasp dan boven de pan de tomaten (tomaat doormidden snijden, beide helften op het snijvlak raspen zodat de schil overhoudt en weg kan gooien), roer goed door en voeg zout en peper toe. Laat dit even zachtjes doorsudderen zodat het geheel wat indikt. Voeg dan de eieren toe.


 Je kunt de eieren zo laten stollen of ze doorroeren: wij kiezen altijd voor het laatste. Roer de eieren door het tomatenmengsel en laat ze op laag vuur stollen. Af en toe even roeren om te voorkomen dat het aanbakt en pas op dat het mengsel niet té droog wordt. Nog even wat pul biber overheen strooien en klaar is je menemen. Heerlijk met vers Turks brood.


Bewaren
Mocht er menemen over zijn, dan kun je dit prima in de koelkast bewaren en de volgende dag weer even opbakken.


12 opmerkingen:

  1. Hi eslem, die je dit met hete pepers? Ik maak dit zonder pepers, maar wel het met ook eens proberen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sumeye, je kan zoete of pittige pepers nemen, naar eigen smaak. Ik hou zelf niet zo heel erg van heet, dus ik neem altijd de wat grotere pepers, die zijn niet zo scherp. Maar het is maar net wat je lekker vindt.

      Verwijderen
  2. Dit maak ik regelmatig met als toevoeging in blokjes gesneden courgette. Bij ons heet het dan courgetteprutje ^.^

    Maar nu ga ik nog even op je blog neuzen naar een recept met kipfilet, tomaten, uien en iets van bulgur of couscous.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met courgette kan inderdaad ook nog! Hopelijk heb je iets gevonden :-)

      Verwijderen
  3. Wat grappig, dit recept maakte mijn moeder ook altijd (vegetarische wijze) vooral als ze veel tomaten en veel eieren had. Nadat ik uit huis ben gegaan (al heel veel jaartjes) heb ik het maar 1 of 2x gemaakt, daarna nooit meer. Heerlijk om dit recept hier te lezen, ga het echt weer eens maken, leuke herinnering aan vroegere kind en jeugdjaren.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk om te lezen Ineke! Zeker eens maken, met herinneringen smaakt het vast nog extra lekker. Echt comfort food op koude dagen!

      Verwijderen
  4. Lekker!! Volgens mij echt een van de standaard recepten die bijna alle Turkse jongens kunnen maken haha. Ik ga dit weer eens maken binnenkort. Wat ook lekker is, ik doe er soms wat beyaz peynir/feta kaas doorheen in stukjes. Ga het ook eens maken met sucuk erdoor,lijkt me ook lekker!

    Groetjes Yesilgözlüm ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik denk inderdaad dat dit een van de weinige recepten is wat de meeste Turkse mannen nog wel voor elkaar krijgen. Met peynir lijkt me ook lekker!

      Verwijderen
  5. Hi Eslem, Dit is een lekker recept! Ik ben er gek op! Bedankt voor het recept. Die tip met sucuk of feta erdoor ga ik ook eens proberen. Groetjes, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, ik blijf het ook lekker vinden dit recept :)

      Verwijderen
  6. Wat leuk, in de Tunesische keuken wordt dit ook regelmatig gegeten. Ik eet dit zeker wel 1 keer per week! Heerlijk. Ik combineer het weleens met merguez.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij kennen ze dit in het hele Midden-Oosten eigenlijk wel :)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!