woensdag 25 september 2013

Quichedeeg (deeg voor hartige taart) basisrecept

Toen ik nog thuis woonde, kookte ik vaak één keer per week, gewoon omdat ik het leuk vond. Vaak koos ik dan voor een hartige taart en dat lukte eigenlijk altijd. Maar dan zal ik meteen toegeven dat ik tot nu toe in al die jaren nog nooit zelf het deeg voor de bodem heb gemaakt. In het begin gebruikte ik bladerdeeg, later deeg voor hartige taart. Beide opties zijn prima, maar relatief duur en bovendien ook behoorlijk calorierijk. En buiten dat maak ik het liefst zoveel mogelijk zelf en koop ik zo min mogelijk kant en klaar. Het moest er dus echt eens van komen zelf deeg voor een hartige taart te gaan maken. Moeilijk is het niet en dit is een prima basisrecept om mee verder te gaan. Maak hier bijvoorbeeld een quiche met brie, gerookte zalm en prei van (lekker!!) of onderstaande quiche met Turkse witte kaas, tomaat en zoete ui (eveneens erg lekker).


Dit recept is voldoende voor één quiche. Ik gebruik een vorm met lage rand, wat ik zelf prettiger vind dan een springvorm, en had zelfs nog deeg over: geen probleem, het deeg kun je invriezen en later weer voor iets anders gebruiken, mini quiches bijvoorbeeld. Het 'blind' bakken van het deeg is noodzakelijk omdat het deeg anders niet genoeg tijd heeft om gaar te worden. Bovendien voorkom je hiermee een slappe bodem, wat je toch al snel hebt bij quiches. Het klinkt ingewikkeld maar het is heel simpel. zorg dat je wat droge peulvruchten in huis hebt (ik gebruik hier al jaren een pak bruine bonen voor) en leg die (met een stuk bakpapier ertussen, anders zit alles straks in je deeg) in de vorm. Deze bonen kun je eindeloos hergebruiken.


Recept
Quichedeeg (deeg voor hartige taart) basisrecept

Benodigdheden (voor eén quiche)
200 gram bloem
100 gram koude boter
1 ei
2 eetlepels koud water
zout

Bereiding
Snij de boter in kleine blokjes en meng het met de bloem en wat zout. Kneed even door zodat je een korrelig mengsel krijgt. Roer vervolgens het ei los met twee eetlepels koud water en voeg dit toe aan het bloemmengsel. Kneed het deeg tot je een mooi soepel samenhangende bal deeg hebt. Mocht het deeg echt niet samen willen komen, dan kun je nog een klein beetje water toevoegen (dit hangt af van de bloemsoort die je gebruikt, ik had geen extra water nodig). Pak het deeg in in plasticfolie en laat het een half uurtje rusten in de koelkast. 


Zet alvast de oven aan op 180 graden en vet je quichevorm in met wat boter. Na een half uurtje pak je het deeg uit de koelkast. Strooi wat bloem op je werkvlak en rol het deeg uit tot een dunne plak. Leg de quichevorm (op zijn kop als hij uitloopt naar boven) op de plak deeg, duw even aan: op deze manier heb je precies de vorm van de bodem. Snij deze uit en leg hem in de quichevorm. Vervolgens kun je met het overgebleven deeg de randjes bedekken. Zorg dat het deeg aan alle kanten goed vastzit en dat er geen open naadjes zijn (even bestrijken met een natte vinger). Prik de bodem een aantal keer in met een vork (dit voorkomt dat de bodem gaat opbollen door lucht die eronder zit). Leg vervolgens een op maat geknipt stuk bakpapier op de bodem en stort hierop je vulling om blind te bakken. Zet de vorm 15 minuten in de oven, haal dan de vulling en het bakpapier weg en zet de vorm nog vijf minuten terug. Je quichedeeg is nu klaar om gevuld en afgebakken te worden!

Bewaren
Dit deeg kun je op zich prima een dagje goed afgesloten (in een plastic zak) bewaren. Ik zou het dan wel in de vorm laten zitten omdat het eenmaal uit de vorm nogal kwetsbaar is.

16 opmerkingen:

  1. ik heb het vandaag gemaakt. Klopt het dat het deeg best hard is, zo hard dat je er niet met een vork doorheen komt? Het was wel lekker knapperig
    Zoniet? wat heb ik dan verkeerd gedaan. Heb je recept precieus aangehouden en in een kneedmachine bereid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zo hard hoort het niet te zijn. Misschien heb je de taart wat te lang in de oven laten staan of te lang blind voorgebakken? Had je roomboter of margarine gebruikt?

      Verwijderen
    2. margarine. de tijd wel aangehouden

      Verwijderen
    3. Dat verklaart het vrees ik - het verschil tussen roomboter en margarine is zeker bij dit soort deeg nogal groot.

      Verwijderen
    4. ow oke...dus niet omdat ik de kneedmachine heb gebruikt? Of iets te lang heb gekneed?

      Verwijderen
    5. Met een kneedmachine heb ik geen ervaring, ik zou denken dat dat weinig verschil maakt. Je hebt gelijk dat te lang kneden ook voor een harder deeg kan zorgen, maar ja, wat is 'te' lang? ;) Ik kneed dit deeg met de hand tot het mooi soepel en samenhangend is, dan stop ik - een minuut of 10 kost me dat meestal.

      Verwijderen
  2. Ik heb nog nooit een quiche gemaakt, maar ik ga het (deze maand) eens proberen! Nu heb ik één vraagje: wat is een goede vulling om blind te bakken? Denk dat ik de kip-kerrie quiche eens ga proberen. Mjammie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zeker proberen, ik ben gek op quiches! Ik gebruik zelf een pak bruine bonen (droog dus) om te bakken. Je kunt die eindeloos hergebruiken. Rijst kan ook maar dat vind ik zelf te klein, blijft al gauw aan het deeg plakken. Leg er wel altijd een bakpapiertje tussen anders kun je na het voorbakken de bonen uit je bodem gaan plukken (ik spreek uit ervaring haha). Veel succes en eet smakelijk alvast!

      Verwijderen
  3. Hallo ik heb nu al een aantal keer met bladerdeeg een Quich geprobeerd te maken alleen de bodem wordt nooit gaar blijft zompig en daardoor niet te snijden, wie heeft er voor mij een tip? Ik wil wel deze bodem gaan maken zoals beschreven maar gebeurd daar niet hetzelfde mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat er met de bodem gebeurt ligt met name aan de vulling die erin gaat. Gebruik je veel 'natte' vulling, zoals tomaat, prei etc dan wordt de bodem al snel zompig. Met deze zelfgemaakte bodem is het wel minder doordat je deze eerst blind voorbakt. Ook helpt het een beetje paneermeel op de deegbodem te strooien, dat proef je niet maar neemt wel het vocht op.

      Verwijderen
  4. Bij de benodigdheden staat 1 el water, maar in de beschrijving 2. Welke is correct? Ik ben iig benieuwd hoe het gaat smaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee eetlepels, maar het komt niet zo heel erg nauw hoor. Kijk gewoon hoe je deeg zich 'gedraagt'. Is het na het kneden nog kruimelig, voeg dan gerust nog een el water toe of maak je handen nat onder de kraan en kneed daarmee verder, werkt ook heel goed.

      Verwijderen
  5. Bedankt! Ik heb gelijk wat voor in de voorraad gemaakt, altijf handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorig weekend gemaakt, het was heerlijk. Krokant zachte deeg. Mijn kinderen vragen wanneer ik t weer ga maken. Makkelijk recept te combineren met allerlei vulling. Overigens heb t gemaakt met de kneedmachine.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!