zondag 15 september 2013

Etli biber dolması (Turkse gevulde mini-paprika's)

Alhoewel veel mensen bij het woord 'dolma' meteen denken aan de bekende gevulde en opgerolde wijnbladeren, betekent komt 'dolma' van 'dolmak', wat vullen betekent. En als er bij een gerecht dus 'dolma' staat betekent dat niets anders dan gevuld en in Turkije vullen ze van alles! Wijnbladeren natuurlijk (die eigenlijk meestal 'yaprak sarması' worden genoemd, opgerolde bladeren) maar ook kleine courgettes (kabak dolması) en gedroogde aubergines (kuru patlican dolması). Ik vind dat allemaal lekker, haha, maar vandaag het recept voor etli biber dolması, Turkse gevulde mini-paprikaatjes (die dan weer officieel dolmalık biber, te vullen pepers, heten - tot zover de Turkse les van vandaag). 


Alhoewel de dolmalık biber qua uiterlijk lijken op gewone paprika's, zijn ze veel kleiner en smaken ze ook redelijk scherp en wat dat betreft zijn ze dus eerder familie van de peper dan van de paprika. Je zou ook gewone paprika's voor dit recept kunnen gebruiken, alleen zal de kooktijd dan wat langer zijn omdat ze groter zijn. Deze mini-paprikaatjes koop je bij de Turkse winkel, los of in een zak. Let op dat ze geen zachte plekken hebben. Voor drie personen heb je aan of stuk of negen dolmalık biber genoeg. Dit is een gerecht op zich, wij eten er dan alleen nog een salade (of rauwkost) en wat Turkse yoghurt naast. Ook dit is weer ideaal om voor te bereiden: ik vul de paprikaatjes meestal 's middags al als Wildebras slaapt, dan zet ik ze in de pan in de koelkast en 's avonds hoef ik alleen nog water erbij te doen en ze op te zetten. Snel en etli biber dolması is echt óntzettend lekker!


Turks recept
Etli biber dolması (Turkse gevulde mini-paprika's)

Benodigdheden (voor drie personen)
9 dolmalık biber/mini-paprika's
150 gram rundergehakt
1 theeglas (160 gram) rijst
1 ui
1 tomaat (om mee af te dekken)
2 eetlepels tomatenpuree (1 voor de vulling, 1 voor het kookwater)

1/2 eetlepel peperpuree (evt. vervangen door tomatenpuree)
1 scheutje olijfolie
1 handvol platte peterselie
1 handvol verse (of eventueel gedroogde) dille 
zout, peper, gedroogde munt, paprikapoeder

Bereiding
Hol de paprikaatjes uit door het kroontje eruit te snijden met een scherp mesje of door het kroontje (met beleid!) naar 'binnen' te drukken en het zo los te maken. Verwijder ook de zaadlijsten en klop de paprikaatjes een paar keer op het aanrecht om de zaadjes eruit te krijgen. 


Prik de paprika's aan de onderzijde een paar keer in met een scherp mesje en was ze aan de binnen- en buitenkant. Voor de vulling was je de rijst even in een vergiet tot het water wat eraf komt helder is. Snij de ui en de peterselie fijn. Meng vervolgens het gehakt (rauw dus), de rijst (ongekookt), de ui, peterselie, droge kruiden, olijfolie en tomaten- en peperpuree met elkaar. Ik meng het eerst met een vork en kneed het daarna door met mijn handen zodat het echt een mengsel wordt. Vul hier de paprikaatjes mee. Let op dat je de vulling niet teveel aandrukt/volstopt, dan heb je kans dat het niet gaar wordt. Lichtjes aandrukken en vullen tot net onder de rand. Snij nu de tomaat in vieren, verwijder het vruchtvlees en snij de tomaat in stukjes zodat je de bovenkant van de biber dolması ermee kan afdekken. 


Pak een pan waarin de biber dolması precies passen als ze rechtop staan. Meng nu in een glas een eetlepel tomatenpuree met een scheutje olijfolie en flink wat zout en giet hier kokend water bij. Even goed roeren en giet het dan in de pan. 


Vul aan met kokend water tot de biber dolması net onderstaan. Aan de kook laten komen en zo op laag vuur zachtjes door laten koken tot de vulling gaar is (dit kun je goed testen door te kijken of de rijstkorrels zacht zijn) - meestal duurt dit een half uur. Serveren met yoghurt en salade.


Bewaren
Etli biber dolması (Turkse gevulde mini-paprika's) kun je afgedekt in de koelkast een dagje bewaren. De volgende dag gewoon even opwarmen in de magnetron.


19 opmerkingen:

  1. Hallo Eslem,
    Ik heb je blog ook toegevoegd aan mijn lijst.
    De Turkse keuken brengt veel herinneringen naar boven, omdat ik 3 maanden in Istanbul heb gestudeerd. Leuk om zoveel bekende gerechten terug te zien. Ik ga je volgen!
    Groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith, wat leuk dat je mijn blog op je lijst hebt gezet en wat gaaf dat je in Istanbul hebt gestudeerd! Ik ben daar helaas maar één keer geweest, maar het heeft een diepe indruk achtergelaten!

      Verwijderen
  2. O heerlijk! Ik ben hier gek op haha. Ik ga mijn hubby maar weer vragen hier de Egyptische variant van klaar te maken. Veel te lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nu ben ik wel benieuwd naar de Egyptische variant van dit recept Madelon! :) . Jouw site is ook leuk, ga je volgen. Succes met de laatste loodjes!

      Verwijderen
  3. Normaal maakt mijn man dit, maar met jouw recept moest het mij ook lukken. En dat was ook zo! Ik houd persoonlijk alleen van iets minder rijst en meer gehakt. Gehakt proefde je niet zo goed nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super dat het gelukt is Martine! Ja de verhouding gehakt/rijst is natuurlijk heel persoonlijk, je kan het gehakt ook helemaal weglaten (doe ik altijd bij yaprak sarmasi) of meer toevoegen.

      Verwijderen
  4. Welke rijst gebruiken we hier het beste voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewone rijst (geen snelkookrijst of andere voorbewerkte rijst) die je ook voor bijvoorbeeld pilav gebruikt. Het wordt onder allerlei namen verkocht: pirinç (bij de Turkse winkel) maar ook als risottorijst, Surinaamse rijst, etc.

      Verwijderen
    2. Beste Eslem,

      Ik heb je blog nu voor het eerst gelezen. Zelf ben ik een Turkse en ben gek op koken. Ik wil je niet bekritiseren maar zodra er gehakt in de biber dolmasi gaat dan heet het niet zeytinyagli biber dolmasi. Zeytinyagli biber dolmasi is bij uitstek biber dolmasi zonder vlees. Je zou het eigenlijk een vegatarisch gerecht kunnen noemen. Je begint eerst heel veel uien te bakken en vervolgens de rijst erbij. Daarna doe je er tomaten bij en tomatenpuree. Tot slot komen er de kruiden bij. Het bijzondere van zeytinyagli dolma is dat je het koud eet want dan smaakt het lekkers. En als je er pijnboompitten en hele kleine gedroogde rozijntjes (kus üzümü) erbij doet dan is je biber dolmasi helemaal compleet. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
      Maar ik vind het fantastisch dat je al zoveel kennis hebt van het bereiden van turkse gerechten.

      Succes!

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je reactie! Ik had er nooit zo bij stilgestaan dat 'zeytinyagli' perse vegetarisch was, ik dacht dat het meer met de olijfolie te maken had. Ik zal het binnenkort aanpassen.

      Verwijderen
  5. beste

    Ik ken deze als joegoslavische versie, maar dan vegéta en rijst, gehakt, ui die je dan eerst moet bakken, vegéta erbij en later parika poeder, zaakje moet je grote paprika,s me vullen, afsluiten met aardappelschijfje, in de pan met water en in koekepan olie, bindmeel en paprikapoeder, heetmaken zodat het net begint te schuimen, (opletten verbrand snel) en in de kokende pan gieten.

    this anders maar ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren deze Biber Dolmasi gemaakt en zoals met vele van jouw recepten....een kind kan de was doen!! En wat was het makkelijk om te maken!! Nooit gedacht dat ik dit nog eens zelf op tafel zou kunnen zetten. Ik had er wel iets meer gehakt in gedaan en nog een flinke lepel sambal, want we houden wel van pittig. Maar het was heerlijk!! Zelfs mijn man vond het erg lekker, het smaakte net als bij zijn moeder :-) een groter compliment kun je niet krijgen haha. Dit gerecht komt dus zeker nog vaker bij ons op tafel te staan. Bedankt voor je heerlijke recept!

    Groet,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke berichtje Bianca, echt geweldig om te lezen! Ja het lijkt soms heel ingewikkeld maar eigenlijk valt dat bijna altijd heel erg mee. Dat zijn inderdaad de betere complimenten, haha. Super om te horen!

      Verwijderen
  7. Ze waren heerlijk. Volgende gelijk weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze waren heerlijk. Volgende gelijk weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker! ik voeg ook altijd tomaat toe aan de vulling en een hete peper, maar dat is omdat we van pittig houden! Leuke recepten!ik ben zelf nl spaans, maar ben getrouwd met een turkse man dus dankzij zit soort blogs kan ik lekker turks eten op tafel zetten! Vanavond eet ik het met vooraf een lekkere lahana çorba:-) groetjes melek

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vroeg mij af waarom ik de fotos niet meer kan zien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja jammer van de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!