woensdag 25 september 2013

Quiche (hartige taart) met Turkse witte kaas, tomaat, zoete ui en peterselie

Oogsten uit je eigen (mini)tuintje is ontzettend leuk, maar soms zit je ineens met heel veel pepers, komkommers of....tomaten, zoals nu. Alle tomaten zijn tegelijkertijd rijp, elke dag tomatensalade gaat snel vervelen en dus ben ik hard op zoek naar andere manieren om tomaten te verwerken. We aten al menemen en et sote, maar de tomaten zijn nog lang niet op. Voor vandaag had ik zin in een hartige taart en alhoewel ik weet dat tomaten en een quiche lastig zijn in verband met het vele vocht uit de tomaten, besloot ik toch een poging te wagen. En met succes! Dit was echt een ontzettend lekkere taart. De combinatie van de zoutige peynir, de zoete uien, frisse peterselie en de tomaten plus natuurlijk het lekkere zelfgemaakte quichedeeg....Heerlijk, ik kan niet anders zeggen! En hij ziet er ook nog eens mooi uit met al die kleuren.


Ik koos voor deze ingrediënten omdat ik ze toevallig allemaal in huis had, maar je kunt hier natuurlijk eindeloos mee variëren. De Turkse witte kaas kan door geitenkaas worden vervangen, of door mozzarella - in dat geval zou ik de peterselie ook meteen vervangen door basilicum, of door gemengde Italiaanse kruiden. Maar voor mij was de quiche zo perfect. Mijn angst dat de tomaten de taart te nat zouden maken was ongegrond - doordat ze helemaal bovenop lagen en ik het vruchtvlees grotendeels eruit had gehaald, waren ze heerlijk zoet en smaakvol geworden. Echt smullen. Deze taart is natuurlijk het lekkerst met zelfgemaakt deeg, maar als je snel klaar wil zijn kun je de bodem ook maken van bladerdeeg of deeg voor hartige taart.


Recept
Quiche (hartige taart) met Turkse witte kaas, tomaat, ui en peterselie

Benodigdheden (voor één quiche)
1 portie quichedeeg
1 plak (200 gram) Turkse witte kaas
2 grote uien
4 tomaten
1 handje paneermeel
2 eieren
1 scheutje melk
zwarte peper

Bereiding
Begin met de bereiding van de vulling als je quichedeeg in de koelkast ligt te rusten. Snij de uien doormidden en dan in dunne plakjes. Fruit ze heel rustig aan in ruim boter in een koekenpannetje. Neem hier echt de tijd voor: zet het vuur laag en laat ze rustig zacht en lichtbruin worden. Dit mag gerust een half uurtje duren. Doordat ze zo rustig aanfruiten worden ze heel zoet en smaakvol.


Vergeet niet af en toe te roeren zodat ze niet aanbakken: als ze lichtbruin worden, zijn ze klaar. Rasp ondertussen de kaas en snij de peterselie fijn. Snijd de tomaten in plakken en verwijder het meeste vruchtvlees en zaadjes. Klop de eieren los met wat melk en voeg wat zwarte peper hieraan toe. Zout is niet nodig omdat de kaas van zichzelf al zout genoeg is.
Als de bodem uitgerold en voorgebakken is (laat de oven aanstaan op 180 graden), kan de quiche gevuld worden. Strooi eerst een handje paneermeel over de bodem van de quiche: dit neemt overtollig vocht uit de vulling op.


Achtereenvolgens doe je de uien, de kaas, de peterselie en de tomaten in de vorm. Begiet het geheel met het eimengsel. Bak de taart in ongeveer 30 a 40 minuten gaar in de oven en laat hem even 10 minuten rusten voor je hem serveert.


Bewaren
Deze quiche kun je prima twee dagen in de koelkast bewaren. Je kan hem even 10 minuutjes opwarmen in de oven (180 graden) maar ook koud is deze quiche heel erg lekker. Op zich kun je hartige taarten ook goed invriezen, alleen dat zou ik met deze specifieke quiche niet doen vanwege de tomaten in de vulling.



6 opmerkingen:

  1. Kan ik het ook naar bereiding invriezen? En een paar dagen later uit de vriezer halen en opwarmen. Of is het dan niet meer lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe kun je alle hartige taarten prima invriezen, het lastige bij deze taart zijn de tomaten in de vulling, die zullen bij het ontdooien helemaal 'instorten' en heel veel vocht verliezen waardoor je taart ook slap wordt.

      Verwijderen
    2. kan ik de tomaten dan niet gewoon op de dag zelf erop doen. Dus alleen met de feta kaas en uien invriezen. Helemaal afbakken of 10 min eerder de oven uit? EN in de vorm laten of uit de vorm halen, omwikkeld met folie in de vriezer. Ik hoop dat je hier antwoord op wil geven..heel erg dank

      Verwijderen
    3. Ja dat kan natuurlijk, alleen hou er dan wel rekening mee dat de tomaten niet zo ver gaar worden als op de foto. Het beste is om het dan in de vorm in te vriezen maar dan moet je wel zeker weten dat je vorm tegen die temperatuurverschillen kan.

      Verwijderen
  2. Hallo Eslem, omdat ik niet alle ingrediënten in huis had een eigen variatie gemaakt met geraspte kaas, salami, spek en oregano....in combi met voortreffelijke bodem vond iedereen het erg lekker!!! Volgende keer maak ik jouw recept, omdat dit er weer erg lekker uit ziet!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!