dinsdag 10 september 2013

Mercimek köftesi (Turkse kruidige köfte van linzen en bulgur)

Als je bij Turkse mensen 's middags voor de thee bent uitgenodigd, reken dan niet op een enkel glaasje thee met een koekje maar op een tafel vol met zoete en hartige lekkernijen. Een soort Turkse high tea, cay saati (thee-uurtje) in goed Turks. Naast koekjes, cake en chocola staat er vaak börek op tafel, poğaça, een salade zoals kısır of patates salatası en regelmatig ook deze mercimek köftesi. En thee natuurlijk, veel thee! Deze kruidige köftes van linzen en bulgur zijn typisch 'fingerfood' waarbij je gewoon de hele schaal op tafel zet en iedereen van één schaal eet (ook heel Turks, haha). Het is dan ook mijn (allereerste) inzending voor het foodblogevent van september met het thema fingerfood!


Alhoewel linzen van zichzelf geen hele uitgesproken smaak hebben, zijn ze in dit gerecht toch een goede smaakmaker, samen met de kruiden natuurlijk. Ik gebruik in dit recept waterglazen als maat: deze zijn 200 ml. Ik heb de inhoud van de glazen afgewogen, maar in principe maakt het niet zoveel uit hoeveel je gebruikt, als je alles maar in verhouding gebruikt. Met een theeglas of kopje gaat het dus ook prima, het gaat om de verhouding tussen de linzen, bulgur en het water (om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen). Het recept is verder niet moeilijk maar kost wel wat tijd, zeker het afkoelen van het linzenmengsel duurt even. Ik begin meestal aan het einde van de ochtend met het opzetten van de linzen, maak de köftes aan het begin van de middag en laat ze daarna in de koelkast verder afkoelen. Dan zijn ze tegen etenstijd (of çay saati) precies goed.


Turks recept
Mercimek köftesi (Turkse kruidige köfte van linzen en bulgur)

Benodigdheden (voor ongeveer 30 stuks)
1 waterglas rode linzen (185 gram)
1,5 waterglas köftelik bulgur (225 gram)
1 Turks theeglaasje zonnebloemolie (100 ml)
2 uien
4 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 citroen
1 eetlepel granaatappelsiroop (kan worden vervangen door citroensap)
3 eetlepels tomatenpuree
zout, peper, pul biber


Bereiding
Was de linzen in een zeef tot het water helder wordt. Zet de linzen op met 2 waterglazen water (400 ml). Als de linzen koken, zet je het vuur laag en laat je ze doorpruttelen tot ze helemaal gaar zijn gekookt en het kookwater bijna verdwenen is (dit kun je zien doordat de linzen dan naar de bodem zakken). Pas op dat ze niet aanbranden. Zet het vuur uit en voeg de bulgur toe aan het linzenmengsel. Roer goed door, doe de deksel op de pan en laat het zo een kwartiertje staan. Snij ondertussen de ui (heel fijn, anders vallen de köftes straks uit elkaar), de bosuitjes en de peterselie. Fruit de ui zachtjes aan in de zonnebloemolie (de hoeveelheid olie lijkt ruim maar anders worden de köftes te droog). Wanneer de ui glazig begint te zien voeg je de tomatenpuree toe en (ruim) zout en peper. Bak even mee en voeg dan het uimengsel bij de linzen en bulgur. Roer goed door zodat alles vermengd is en laat het dan weer staan. 


Na een uurtje is het meestal genoeg afgekoeld om te gaan kneden. Doe het mengsel in een ruime schaal en voeg de bosuitjes, peterselie, pul biber, het sap van een halve citroen en een eetlepel granaatappelsiroop toe. Kneed het mengsel goed door. Proef en voeg eventueel nog zout, pul biber of citroensap toe (ik gebruikte het sap van een hele citroen). Vorm er dan köftes van door wat van het mengsel in je hand samen te knijpen. Natuurlijk kun je er ook balletjes of een ander vormpje van maken, maar dit is het snelste en door ze goed samen te knijpen heb je minder kans dat ze straks uit elkaar vallen. Laat de köftes na het vormen goed afkoelen in de koelkast, koud zijn ze het lekkerst. Serveer met sla (romaine- of ijsbergsla) en citroenpartjes.



Bewaren
In de koelkast kun je mercimek köftesi (Turkse kruidige köfte van linzen en bulgur) afgedekt een dag bewaren. Ook handig om mee te nemen naar het werk als lunch.



42 opmerkingen:

  1. Lekker, hier ben ik zo gek op en eindelijk eens een recept met gewichten erbij. Meestal staat er een glas. Ik ga ze zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Caroline! Goed om te horen dat ik niet voor niets de keukenweegschaal ernaast had gezet vandaag ;)

      Verwijderen
    2. Hoi Eslem
      Super deze recepten en site.
      Heel duidelijk en heerlijk!
      Van alle turkse sites maak ik de lekkerste gerechten van jou
      eslem.

      Verwijderen
    3. Dank je wel, wat een lief berichtje! Ik ben blij te horen dat het in de smaak valt!

      Verwijderen
  2. Ik ben erg blij dat ik deze blog heb ontdekt. Ik kook graag Turks want ik ben Turkse. Op het internet staan niet veel Turkse gerechten in het Turks. Heel erg leuk dat je deze blog bijhoudt. Ik zal het regelmatig checken :) Selamlar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merhaba Kaya :) inderdaad op internet is niet veel in het Nederlands te vinden, dat is ook een van de redenen dat ik deze blog ben begonnen. Leuk om te horen dat je er wat aan hebt!

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd, dit is inderdaad een heel lekker hapje. Ik ben benieuwd naar jouw thema.
    Succes met bedenken.groeten,Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit; ik ga het zeker een keer maken! En meenemen naar het werk? Dacht het niet; die zijn op voordat ik het in de gaten heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Crazy Dutch Foodie! Ja het is altijd afwachten of er wat over blijft, haha!

      Verwijderen
  5. Dat ziet er heel goed uit. En laat ik nou net roden linzen hebben gekocht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet de bulgur die je toevoegt aan de gekookte linzen ook al gaar zijn? Of doe je dat er ongekookt bij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bulgur voeg je ongekookt toe, door het vocht en de stoom van de linzen wordt de bulgur ook gaar. Wel de deksel op de pan houden. Succes!

      Verwijderen
  7. Hallo Eslem,
    Door het foodblogevent heb ik je blog ontdekt.
    Ziet er geweldig uit! Ik kom graag bij de Turkse winkels in Amsterdam-Oost en vind het leuk om via jouw blog meer inspiratie op te doen met de zaken die ik daar uit nieuwsgierigheid koop (maar die door onbekendheid vaak verstoft achterin een keukenkastje eindigen).
    En nog gefeliciteerd met het winnen van het foodblogevent!
    Groet,
    Josée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Josée! Ik herken inderdaad het gevoel van alle interessante producten willen kopen en vervolgens niet zo goed weten wat je ermee moet - terwijl je er vaak de heerlijkste dingen mee kan maken! Hopelijk kan ik je een beetje verder helpen! Bedankt voor je leuke reactie.

      Verwijderen
  8. mijn mengsel is ontzettend droog ?? ik kijk nu op andere recepten en daar staat overal 1 liter water met dezelfde hoeveelheid bulgur en mercimek. Bij jou maar 400 ml... klopt dat wel dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat gek dat je mengsel zo droog is! 1 liter water is veel te veel voor deze hoeveelheid linzen en bulgur, mijn hoeveelheden moeten echt kloppen. Heb je de linzen toevallig in een pan zonder deksel laten koken en laten weken?

      Verwijderen
    2. nou ik heb een paar keer geprobeerd via tel te reageren en dan gaat die heel gek doen, ik zit weer op de laptop. Maar uiteindelijk was de smaak gewoon zoals ik de kofte gewend ben alleen ik heb er veel te veel extra water bij gedaan haha waardoor k geen mooie koftes kon vormen, heb er dan verder ook geen moeite voor gedaan en het gewoon met een lepel op de sla blaadjes gedaan en het was lekker ;)

      Verwijderen
    3. Gelukkig dat het lekker was, dat is het voornaamste! Ik heb ook nog even bij anderen die dit recept hebben geprobeerd nagevraagd hoe zij uitkwamen met de hoeveelheid water, maar bij hen klopte het allemaal dus het leek me al zo vreemd dat het bij jou te weinig zou zijn. Leuk dat je nog even laat weten hoe het geworden was.

      Verwijderen
  9. Ik heb dit vandaag gemaakt met vriendinnen. We maakten er balletjes van omdat de vormpjes zoals jij ze op de foto hebt niet lukten, maar ze smaakten echt geweldig! :) Misschien wijd ik er nog wel een blogpost aan... Wie weet ;) Dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Marjolein! Een blogpost is altijd leuk natuurlijk ;) ben blij dat het in de smaak viel.

      Verwijderen
  10. Dit recept zocht ik! At het een paar weken geleden en het is werkelijk heerlijk. Nu kan ik mooi zelf aan de slag, joepie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, leuk om te horen! Hopelijk smaken deze net zo lekker als degene die je gegeten hebt!

      Verwijderen
  11. Haay, ik had vandaag mercimek kofte gemaakt. Nadat het een uur was afgekoeld en wou kneden was het heel erg plakkerig, tijdens het kneden bleef echt veel aan me handen plakken. Het leek ook een beetje droog dus deed er een beetje citroensap bij. Uiteindelijk dus wel veel lopen kneden waardoor de koftes nu wat vettig klefferig aanvoelen. Ze zijn wel te eten en smaak is ook goed maar ik weet dat ze gewoon hard moeten aanvoelen als je er 1 pakt en eet maar die van mij zijn dus een beetje slap. Enige idee wat ik verkeerd heb gedaan?? Hoor graag van je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, lastig te zeggen vanaf hier. Misschien toch wat teveel vocht toegevoegd tijdens het kneden, maar het blijft lastig hoor, precies de goede verhoudingen vinden voor mercimek köfte! Gelukkig was de smaak wel goed!

      Verwijderen
  12. Moet wel erbij zeggen dat alleen de onderkant van de mercimek kleein beetje was aangebrand en alle water echt helemaal was verdampt dus toen deed ik het in een kom toen de bulgur erbij en toen allebei weer terug in de pan. Dit kan ook een reden zijn waardoor het plakkerig is geworden denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, waarschijnlijk heb je de linzen te lang of op te hoog vuur laten koken, dan is er teveel water tijdens het koken al verdwenen.

      Verwijderen
  13. Wat een leuk recept! Kun je deze balletjes ook als falafel bereiden, dat je ze bakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, nooit geprobeerd! Het is niet gebruikelijk, ik denk ook dat ze net wat te 'los' zijn om te bakken. Maar proberen kan altijd natuurlijk.

      Verwijderen
  14. Merhaba Eslem,

    Hoeveel biber salca doe jij er bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ze laatst gemaakt, ze waren echt lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Eslem,
    ik heb je foodblog koort geleden toevallig ontdekt en ben sindsdien vele recepten aan het uitproberen.Elk recept oogt zo verleidelijk en uitnodigend en tot nu toe zijn mijn verwachtingen altijd goed gekomen.
    Je beschrijft duidelijk - dank je wel voor de gewichtsaangave, ik heb het niet zo melk glazen- en de foto's zien er leuk uit!
    De Mercimek köftesi waren erg lekker en in no time opgegeten :-)!
    Groetjes,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve berichtje! Leuk om te lezen en graag gedaan!

      Verwijderen
  17. Hoi zou je bij dit recept ook selderij kunnen gebruiken ipv peterselie? Of veranderd de smaak dan sterk?
    Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Selderij smaakt compleet anders dan peterselie. Dus ja, de smaak verandert dan. Het gerecht zal niet mislukken, maar het smaakt wel totaal anders dan de originele versie.

      Verwijderen
  18. Kun je deze koftes ook invriezen?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!