zaterdag 21 september 2013

Sumak (gemalen sumakbessen)

Wat is het?
Sumak (onderdeel van het kruidenmengsel za'atar ) is de benaming van gedroogde en gemalen sumakbessen, afkomstig van de sumakstruik. De bessen zijn donkerrood en smaken fruitig en zurig. Wanneer je sumak aan gerechten toevoegt, geeft het een zure smaak zoals citroen, maar dan met meer 'diepgang', frisser en scherper.



Waar koop je het?
Sumak is te koop bij elke Turkse of andere oosterse supermarkt en winkel. De laatste jaren neemt de bekendheid erg toe en zie je het op steeds meer plekken verschijnen.


Hoe bewaar je het?
Sumak is droog en kan dus jarenlang prima bewaard worden mits het droog en donker is. Ik bewaar het zelf in een potje, omdat ik een zakje niet praktisch vind werken.

Wat kun je ermee maken?
Sumak gebruik je met name in koude bereidingen, omdat het na verhitting vrij snel zijn smaak verliest. Bij warme gerechten voeg je het dus pas op het laatst toe. In salades past sumak heel goed en het staat ook meteen decoratief als je wat sumak over de salade strooit voor hij op tafel komt. Mocht je geen sumak in huis hebben: je kunt het vervangen door citroensap, waarbij je dan wel de diepgang en extra smaak van de sumak mist, maar wel het zure aspect hebt.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waar sumak in verwerkt wordt:

Kısır (Turkse bulgursalade)
Soğan salatası (uiensalade)


3 opmerkingen:

  1. Ik zou bijna zeggen... ik ben natuurlijk blond maar ik wist dus gewoon niet dat sumak en za'atar hetzelfde zijn! En ik maar zoeken naar sumak terwijl ik dat dus in de la heb liggen... Pfft... Nou ja dank je voor het verhelderende stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhm... Naar aanleiding van jouw opmerking ging ik toch twijfelen, opgezocht en sorry! Het klopt niet wat ik heb geschreven. Sumak is een onderdeel van het mengsel za'atar. Het is dus niet hetzelfde. Excuus, ik zal het aanpassen. Maar sumak kun je gewoon in elke Turkse winkel krijgen, ligt bij de kruiden. :)

      Verwijderen
    2. Sumak is niets anders dan de gedroogde em gemalen bessen van de fluweelboom. Je vind ze in vele Hollandse tuinen.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!