vrijdag 27 september 2013

Sucuk (Turkse knoflookworst)

Wat is het?
Sucuk is een droge, gekruide worst, gemaakt van rundvlees. Sucuk is van origine Turks maar wordt overal op de Balkan en in het Midden-Oosten gegeten, waarbij de samenstelling van de worst en de kruiden kunnen variëren. Je kunt sucuk zo eten, maar meestal wordt de worst eerst gebakken. Het velletje aan de buitenkant moet altijd verwijderd worden. 


Waar koop je het?
Sucuk is bij elke Turkse winkel te koop. Vaak zijn er verschillende formaten te koop, kleine worstjes maar ook sucuk in de vorm van een rookworst (kangal sucuk). Ook zijn er diverse merken te koop. Zelf koop ik altijd de sucuk van Efepasa. 


Hoe bewaar je het?
Sucuk is een droge worst en daardoor an sich heel lang houdbaar in de koelkast. Toch heb ik het liever niet in mijn koelkast omdat de worst heel sterk ruikt en andere producten de geur ook overnemen. Als ik de verpakking eenmaal open heb gemaakt, vries ik de worstjes daarom in. Dit werkt ideaal: de worst is daardoor bijna oneindig houdbaar, ruikt niet meer en is ook bevroren goed te snijden en verwerken. 


Wat kun je ermee maken?
Sucuk is heel veelzijdig. In westerse recepten kun je het gebruiken als vervanger voor droge worst van varkensvlees (alhoewel de knoflooksmaak van sucuk wel iets overheersender is). Ik ken mensen die het als vervanger van rookworst bij de boerenkool eten (daar vind ik het te zwaar voor). Wij snijden weleens plakjes en eten die als borrelhapje met blokjes jonge kaas. Een zeer geliefd ontbijt in Turkije zijn plakjes gebakken sucuk (geen boter in de pan doen, de worst heeft van zichzelf genoeg vet), al dan niet met ei meegebakken (sucuklu yumurta). 

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin sucuk verwerkt wordt:

Sucuklu yumurta (gebakken ei met sucuk)
Sucuklu kasarlı pide (Turks platbrood met kaas en sucuk)
Sucuklu makarna (pasta met sucuk)

11 opmerkingen:

  1. Niks voor mij als vegetariërs, maar dat gerechtje op de laatste foto ziet er wel mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Die pide kun je ook prima vegetarisch maken met bijvoorbeeld een vulling van Turkse witte kaas en peterselie. Recept staat bij de maand augustus :)

      Verwijderen
  2. Leuke informatie, dat zijn dus de worstje die ik altijd zie bij de Turkse winkel en niet weet wat het is en al helemaal niet wat ik ermee kan. Nu dus wel, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, het is zeker een aanrader om eens mee te nemen!

      Verwijderen
  3. Ik heb je gelinkt: http://katrinsfavorieterecepten.blogspot.nl/2014/03/bonen-met-courgette-en-sucuk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke receptensite zeg, hier kom ik wat vaker kijken!! SUPER !!! Zelf bak ik kleine plakjes worst uit met ui,tomaat, champions en kippenlevertjes. Heerlijk met princessenboontjes en pilav

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak met sucuk altijd een turks pastagerecht..superlekker!
    Let wel op als je sucuk koopt..kost bij na niks,de duurste is net zo lekker als de goedkoopste!😎😜

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet al jaten sucuk....gewoon plakken van ongeveer een.centimeter dik. Heerlijk zo bij de borrel.....maar vandaag heb ik stukjes door de macaroni gedaan....gewoon op zijn hollands elleboogjes met een rode saus van ui, paprika, prei en tomatenpuree erdoor. ..normaal gebruikte ik altijd ham....maar sucuk in stukjes erdoor is een geweldige ontdekking

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemiddag,

    Ik heb drie weken geleden sucuk gekocht op de markt. De verkoper heeft twee worstjes afgesneden en in een plastic zakje gedaan. Dat heeft hij dichtgedraaid, maar het is dus niet helemaal afgesloten geweest. Ik was vergeten dat ik het in huis had, en vraag me af of ik het nu nog kan eten, aangezien er geen houdbaarheidsdatum op staat. Op het velletje zitten wel wat witte vlekjes, maar dat lijkt vet. Het ruikt verder niet zuur of raar.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!