dinsdag 17 september 2013

Kruidige bananencake met walnoten

Zelf ben ik niet zo gek op bananen maar met name Wildebras is wat dat betreft net een aapje, die kan ze de hele dag door eten. Er zijn dus altijd wel bananen in huis maar soms blijven ze toch een paar dagen te lang op de fruitschaal liggen en worden ze overrijp. Niet meer lekker om zo op te eten, maar weggooien probeer ik juist te voorkomen. Na wat zoeken op internet stelde ik uit verschillende recept onderstaand recept samen voor een heerlijk kruidige bananencake (of bananenbrood? geen idee) waar ik mooi twee overrijpe bananen in kwijt kan.


Toevallig had ik laatst per ongeluk zelfrijzend bakmeel in plaats van gewone bloem gekocht, maar heb je dit niet in huis dan kun je ook prima gewone bloem en bakpoeder (1 theelepel) gebruiken. Voor rietsuiker geldt hetzelfde: ik had nog rietsuiker staan en het leek me wel passen bij deze cake, maar ik denk dat het met gewone kristalsuiker of basterdsuiker net zo goed lukt. Hoe dan ook is dit een heerlijke lekker 'natte' cake, absoluut niet droog en ook geen overheersende banaansmaak, maar lekker in balans door de speculaaskruiden en walnoten (want ik houd helemaal niet zo heel erg van bananen, maar wel van deze cake!). Perfect voor een regenachtige herfstdag!


Recept
Kruidige bananencake met walnoten

Benodigdheden
150 gram zelfrijzend bakmeel

160 gram zonnebloemolie
120 gram rietsuiker
1 zakje vanillesuiker

2 eieren
2 overrijpe bananen

60 gram walnoten
2 theelepels speculaaskruiden
1 theelepel zout



Bereiding
Vet een bakvorm in met wat zonnebloemolie (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 20 x 30 maar een springvorm of cakeblik kan natuurlijk ook). Meng het bloem met de speculaaskruiden en het zout. Klop in een andere kom de eieren los en meng met de olie, rietsuiker en vanillesuiker. Hak de walnoten fijn en prak de bananen. Voeg het oliemengsel bij de bloem en roer door tot alles gemengd is. 


Voeg de bananen en walnoten toe en roer nogmaals goed tot het een redelijk egaal mengsel is; stop dan met roeren. Giet het beslag in de bakvorm en bak het in de oven op 180 graden. Probeer na een half uurtje of een mespunt er al droog uitkomt, zo niet, bak het dan nog 10 minuten langer en probeer nogmaals. Als een mespunt er droog uitkomt is de cake gaar.


Bewaren
De bananencake kan prima een paar dagen goed afgedekt bewaard worden. Wil je hem langer bewaren, dan is invriezen ook een goed idee. Ik vind het zelf het handigst om porties in zakjes in te vriezen, zo kun je makkelijk eruit halen wat je nodig hebt. Rustig laten ontdooien in het zakje, dat voorkomt dat het uitdroogt.

4 opmerkingen:

  1. En deze staat in de oven! Heb even flink inspiratie bij je opgedaan, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, jij bent goed bezig!! Wat zal het lekker ruiken bij jou in de keuken haha. Ben benieuwd of het allemaal in de smaak valt!

      Verwijderen
  2. Deze vond ik ook superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!