vrijdag 13 september 2013

Snelle mini-pizza's met gerookte zalm

Soms heb je van die dagen dat je nét even iets extra's wil eten bij de lunch. Of je wil voor de visite eens wat anders op tafel zetten dan de standaard chips en nootjes. Deze mini-pizza's zijn ideaal voor dit soort situaties: je gebruikt gewoon wat je al in huis hebt, ze hoeven maar 10 minuutjes in de oven en iedereen vindt ze lekker! Het is ook meteen een ideale manier van restjesverwerking. Ik maakt ze voor het eerst tijdens de ramadan dit jaar maar ook daarna zijn ze nog regelmatig op tafel gekomen. Vorige week maakte ik deze versie met gerookte zalm en ik geloof dat dit toch wel één van mijn favorieten is (maar ik ben nu eenmaal ook gek op gerookte vis). Ik maakte ook een versie met kalkoensalami en groenten.


Het enige waar je bij dit gerecht op hoeft te letten is dat de ingrediënten niet te nat zijn (zoals tomaat) en dat je indien nodig bepaalde ingrediënten even aanbakt (zoals champignons of kip). Verder is het een kwestie van snijden, beleggen, in de oven en klaar! Ik zag laatst een recept waarbij de pizza wordt ingesmeerd met barbecuesaus, en vervolgd wordt wordt belegd met stukjes kip, ui, mais en wat geraspte kaas - lijkt me ook echt een geweldige combinatie. Of lekker pittig met sucuk (Turkse knoflookworst), groene peper en veel kaas...



Recept
Snelle mini-pizza's met gerookte zalm en kalkoensalami

Benodigdheden (voor tien mini-pizza's)
5 pitabroodjes
flink wat versgeraspte kaas

Voor vijf zalmpizza's
naturel roomkaas
100 gram gerookte zalm
2 bosuitjes
dille

Voor vijf salamipizza's
tomatenpuree
5 plakjes kalkoensalami
1 groene peper
wat mais uit blik
twee bosuitjes


Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de pitabroodjes horizontaal door (dit gaat het makkelijkst door ze plat op het aanrecht te leggen en dan met een scherp mes erin te prikken en zo rondom door te snijden). Snijd de bosuitjes en groene peper fijn. Besmeer vijf bodems met roomkaas, strooi er wat dille, citroenrasp en bosui overheen en beleg met de gerookte zalm en geraspte kaas. 


Besmeer de vijf andere bodems dun met tomatenpuree, beleg met de bosui, groene peper en mais en leg de kalkoensalami en geraspte kaas erbovenop. Leg alle pizza's op een bakplaat en bak ze in ongeveer 10 a 15 minuten in de oven (tot de kaas goed gesmolten is).


Bewaren
Deze snelle mini-pizza's met gerookte zalm en salami kun je prima bewaren en de volgende dag opeten, even opwarmen in de oven of gewoon koud.


2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!