donderdag 5 september 2013

Kısır (Turkse bulgursalade)

Toen ik (lang, lang geleden, haha) voor het eerst wat langer in Turkije op vakantie was en we in een appartementje verbleven had ik een recept voor kısır (Turkse bulgursalade) uit Nederland meegenomen. Ik was heel trots dat ik iets 'typisch Turks' op tafel had weten te zetten, maar mijn man hoefde na twee happen niet meer...Niet zo gek als je bedenkt dat het recept alleen maar munt en peterselie als smaakmakers had opgegeven, het was één grote droge hap! Gelukkig ben ik inmiddels wel in staat om een lekkere Turkse bulgursalade op tafel te zetten.


Bulgur (gestoomde gemalen tarwe) bevat erg veel vezels en is wat dat betreft te vergelijken met zilvervliesrijst. Lekker gezond dus! In de Turkse winkel wordt bulgur in drie soorten verkocht: grof (pilavlik), fijn(köftelik) of heel fijn (çigköftelik) gemalen. Voor dit recept heb je de köftelik of çigköftelik bulgur nodig, pilavlik bulgur gebruik je voor (de naam zegt het al) bulgur pilav. Dit is typisch een gerecht wat lekkerder wordt als de smaken een paar uur intrekken: ik maak deze bulgursalade dan ook meestal vroeg in de middag en zet het dan in de koelkast. Tegen etenstijd hoef ik het dan alleen nog even door te roeren en eventueel nog wat citroensap of zout toe te voegen (die smaken worden vaak minder sterk naarmate het gerecht langer staat omdat de bulgur veel opneemt).


Turks recept
Kısır (Turkse bulgursalade)

Benodigdheden (voor driev personen)
1 glas (150 gram) köftelik (of çigköftelik) bulgur
1 grote ui
1 eetlepel tomatenpuree
½ eetlepel peperpuree
groene pepers
2 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 handvol dille
1 halve citroen
1 eetlepel nar ekşisi (eventueel vervangen door extra citroensap)
zout, peper, munt, pul biber, sumak

Bereiding
Doe de bulgur in een ruime schaal en giet er dezelfde hoeveelheid kokend water eroverheen (in dit geval dus 1 glas). Dek de schaal af met een deksel en laat het even staan. Snipper intussen de ui en laat hem in ruim olijfolie zachtjes glazig worden. Voeg de tomatenpuree en peperpuree toe en bak even mee om de tomaten te ontzuren. Voeg flink wat zout en peper toe en een klein beetje water zodat het een mooi mengsel wordt.


Warm dit door tot het kookt en zet dan het vuur uit. Roer de gewelde bulgur even los met een vork en voeg dan het ui/tomaten mengsel toe aan de bulgur. Roer goed door zodat alle bulgurkorrels bedekt zijn met het mengsel en dek de schaal weer af. Snij de groene peper, bosuitjes en groene kruiden fijn. Roer de bulgur nogmaals los en voeg het sap van de halve citroen, nar ekşisi, pul biber, sumak en eventueel zout naar smaak toe en doe de peper, kruiden en bosuitjes erbij. Traditioneel wordt kısır geserveerd met bladeren van romainesla.


Bewaren
Kısır (Turkse bulgursalade) is in een afgesloten bakje prima twee dagen te bewaren in de koelkast. Ook heel handig om mee te nemen naar het werk als lunch. Vergeet niet voor je het op tafel zet even te proeven of je nog wat zout of citroensap toe moet voegen.


28 opmerkingen:

  1. Heerlijk, ik ben hier gek op. Leuke blog heb je, ik heb je op mijn blog erbij gezet!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Caroline! Ik volg jouw blog al heel lang, echt een 'voorbeeld' voor mij, dus vind dit heel leuk om te lezen!

      Verwijderen
  2. Mmmm, ook al zo lekker. En dat vond mijn man ook. Als ik iets voor het eerst maak, vraag ik hem om een cijfer voor de gein. Dit kreeg een 8.5. Niet slecht toch? Hoger punt kreeg het als het meer olie zou bevatten, maar ik vond het zo perfect smaken.

    Dank voor je duidelijke beschrijvingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Martine, wat ontzettend leuk om te lezen! Mijn man is ook altijd erg kritisch op het eten dus dat is zeker een goed cijfer wat je hebt 'gekregen', haha!

      Verwijderen
    2. leuk idee, een cijfer vragen!

      Verwijderen
  3. Dit is een heerlijk gerecht. Ik heb dit op mijn vorig werk tijdens een BBQ voor het eerst geproefd en ik moest meteen weten hoe je dit maakt. Ik had het recept gekregen van mijn collega en ondertussen al vaak gemaakt. Alleen deed mijn collega (en ik dus ook) er een half koffie kopje maïsolie bij. Maar dit hoeft dan niet? Verder meng ik de peperpuree en gesnipperde uitjes er ook zo bij, dus niet gebakken. Is er misschien een smaakverschil tussen gebakken en ongebakken?

    Ik heb je site net pas ontdekt en ik zie nu al veel dat ik wil gaan klaarmaken! Zeer leuke en duidelijke site!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat het lekker was Bjorn! Ik gebruik olijfolie (om de ui in te bakken) maar maisolie kan ook. Niet traditioneel Turks (daar wordt altijd zonnebloemolie of olijfolie gebruikt) maar kan natuurlijk wel. Ik vind het lekkerder als de ui gebakken is omdat de smaak dan veel zachter en zoeter (minder scherp) is, maar ongebakken kan natuurlijk ook: wat je lekker vindt! Bedankt voor je compliment!

      Verwijderen
  4. Hoi, Selam, dit gerecht ga ik vanavond maken maar ik ga het volgens de Antep traditie doen, maar jouw recept helpt me al een eind op weg :) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Selam, oh heerlijk! Graag gedaan, hopelijk smaakte het goed!

      Verwijderen
  5. Ik heb het gisteren gemaakt , wat was dat lekker zeg !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke salade, alleen heb ik het idee dat ik de bulgur te kort heb laten wellen. Hoelang laat jij hem ongeveer staan met de deksel erop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ehm, alleen met water ongeveer 10 minuten, tot het uimengsel klaar is zeg maar. Hoeft zeker niet heel lang te staan. Even goed doorroeren met een vork, dan het uimengsel erdoor. Dat laat ik ook weer een minuut of 10 staan en dan roer ik de kruiden etc erdoor, en dan laat ik het als het even kan minimaal een paar uur staan. Daardoor trekken de smaken echt goed in. Vervolgens voor het serveren proeven en meestal moet er dan nog wat citroensap en zout bij omdat die smaken wat zijn ingetrokken. Hopelijk heb je hier wat aan!

      Verwijderen
  7. Ik maak het altijd met een halve komkommer en 2 tomaten( heel fijn gesneden)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan ik heel dit recept makkelijk vermenigvuldigen voor meer mensen? Ik wil dit maken voor oudejaarsavond als onderdeel van een buffet voor 10 personen. Denk dat ik het dan niet x3 moet doen, omdat ik nog meer hapjes heb... Wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je kunt dit recept prima vermeerderen. Maar als het als hapje gaat voor 10 mensen, is een dubbele portie echt meer dan genoeg. Ik zou het niet x 3 doen. Veel plezier alvast!

      Verwijderen
    2. Bedankt! En doe je er tatli of aci biber in? Er staat groene peper.
      Ben alvast het boodschappenlijstje aan het maken. Ik heb er superveel zin in! Er komen alleen Nederlandse gasten, dus ik ben benieuwd wat ze er van vinden! Ik hoop alleen dat er niemand bij is, die niet van maydanoz houdt, want dan ben ik genaaid. :)
      Ik maak:
      Kısır
      Fırında ızgara köfte
      Patatesli omlet
      Otlu baharatlı tereyağı
      Milföy böreği
      Mini-quiches met verschillende vullingen
      Allemaal van jouw blog, hoewel ik de mini-quiches met bladerdeeg maak i.p.v. met jouw quichedeeg.

      En verder nog:
      Nachos met tomaat, rode ui, jalapeñopepers, kaas en koriander (party favoriet)
      Mini worstenbroodjes (runderknaks in bladerdeeg met een beetje mosterd en Gruyère)
      En stokbroodjes/toastjes met allerlei kazen en (gekochte) salades, die de mensen zelf kunnen smeren.

      Zou het genoeg zijn, denk je? Ik denk in Turkse proporties. :)

      Verwijderen
    3. Wat leuk om te lezen! :)

      Tatli of aci biber, dat is afhankelijk van je eigen smaak (en die van je gasten). Ik gebruik zelf tatli. Je kunt het later nog pittiger maken door meer pul biber toe te voegen.

      Haha, volgens mij vindt bijna iedereen platte peterselie lekker dus dat komt goed! Klinkt heerlijk wat je allemaal gaat maken. Ja ik denk wel dat het genoeg is haha! Misschien goed idee je gasten te vertellen dat ze van tevoren niet hoeven te eten ;). Ach beter teveel dan te weinig en dan hoef je op 1 januari tenminste niet te koken ;). Veel plezier, hopelijk wordt het een geslaagd feest!

      Verwijderen
  9. Lekker, hoor! Komt vanavond op tafel met gegrilde lamskarbonaatjes en een venkel-tomaatsalade. Smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nadat ik dit recept één keer nauwgezet volgde ben ik het naar mijn eigen hand gaan zetten. Nu maak ik het geregeld naar mijn eigen smaak en varieer nog af en toe met ingrediënten. Bedankt voor de goede start!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk, omdat ik niet zo gek ben op pepers had ik er een rode puntpaprika door gedaan. Erg lekker. Thnx voor de fijne recepten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vrijdag vierde ik in de klas een culturele high tea. Een meisje nam kisir mee. Wat een heerlijk gerecht! een tip van haar: rol een flinke schep van de salade in een blad kropsla, rol het op en eet het zo uit het vuistje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb hem net gemaakt , en zelfs nu terwijl de salade nog half lauw is vind ik hem al overheerlijk. ( moest natuurlijk wel even proeven )
    kan niet wachten tot vanavond als alles heerlijk is ingetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!