zondag 29 september 2013

Cheesecake brownies met frambozen

Brownies zijn echt één van mijn favoriete zoetigheden. Ik ben gek op chocola, dus dat is misschien ook niet zo gek. 'Vroeger' maakte ik brownies altijd met een bakmixje, maar zelf maken is zeker niet moeilijker en veel en veel lekkerder. Ik hou het meest van brownies met een lekkere toevoeging: brownies met Oreo's, brownies met drie soorten chocola, brownies met pindakaas...Maar vandaag maakte ik voor het bezoek een cheesecake brownie met frambozen. Dit is een ideale brownie voor mensen die net iets minder gek zijn op chocola dan ik: het cheesecake laagje en de frambozen zijn een lekker frisse tegenhanger van de rijke chocoladelaag. Dit is een 'moist' brownie bij uitstek, droog is hij absoluut niet!


Er zijn op internet verschillende varianten te vinden van dit recept, ik gebruikte het recept van de prachtige blog van Caroline, met een paar kleine aanpassingen. Je kunt in dit recept natuurlijk verse frambozen gebruiken, maar diepvriesframbozen doen het net zo goed en zijn ook het hele jaar door te koop (onder andere bij de AH). In de meeste recepten die ik heb gevonden wordt Monchou als roomkaas gebruikt, maar daar zit gelatine in. Ik heb daarom (en omdat het veel goedkoper is) gewoon een huismerk roomkaas gebruikt, want Monchou is ook niets anders dan roomkaas. Kijk wel even goed op de ingrediënten van het pakje of het echt roomkaas is: bakjes 'zuivelspread' of iets dergelijks zijn meestal geen roomkaas. Ik gebruikte de roomkaas van de Lidl en dat is 100% roomkaas zonder toevoegingen.



Recept
Cheesecake brownies met frambozen

Benodigdheden (voor één brownievorm van 20x30 cm)
200 gram pure chocola
200 gram (ongezouten) roomboter, op kamertemperatuur
400 gram suiker
5 eieren
400 gram roomkaas
110 gram bloem
1 snufje zout
1 zakje vanillesuiker
100 gram frambozen


Bereiding
Vet de bakvorm in met wat boter en bekleed hem met bakpapier. Dit is een beetje gepruts, maar het voorkomt dat je brownie straks aan de bodem blijft plakken. Door hem eerst in te vetten, blijft het bakpapier goed zitten. Smelt de chocola au bain-marie: pak twee pannetjes die in elkaar passen, doe in de onderste pan kokend water, in de bovenste pan de chocola en zet het op een laag vuurtje. 


Af en toe roeren. Je kan chocola ook smelten in de magnetron maar daarbij is de kans op verbranden vrij groot en dan kun je alle chocola weggooien. Laat de chocola een beetje afkoelen. Mix de zachte roomboter met 250 gram van de suiker tot het een romige massa is geworden. Voeg dan 3 eieren toe: doe dat één voor één en voeg de volgende pas toe als het vorige ei helemaal is opgenomen. Zet de mixer uit en schep voorzichtig de chocola, de bloem en het zout er doorheen. Stop met roeren zodra het goed gemend is. Spreid driekwart van het mengsel uit in de bakvorm, houd de rest even apart.


Mix in een andere kom de roomkaas met de resterende 150 gram suiker, het zakje vanillesuiker en de 2 eieren tot een zacht mengsel: dat gaat heel snel. Giet het mengsel op de chocoladelaag. Verdeel nu het resterende chocoladebeslag over de roomkaas. Als je dit met behulp van een vork doet, krijg je meteen een gemarmerd effect op de brownie. Verdeel de frambozen over het beslag en duw ze een klein beetje aan. 


Zet de brownie in de oven op 170 graden en bak hem in ongeveer 50 minuten gaar. Het midden mag nog een klein beetje 'wobbelen' als je hem uit de oven haalt, de brownie stijft door het afkoelen verder op. Laat de brownie compleet afkoelen, het liefst een hele nacht.


Bewaren
Nadat de brownie volledig is afgekoeld bewaar ik hem in de koelkast, in verband met de roomkaas die erin verwerkt zit. De brownie is zo prima een paar dagen houdbaar. Als je je zolang kan beheersen natuurlijk...


20 opmerkingen:

  1. Lekker! En bedankt voor de link!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje. Ik heb niet zo'n bakvorm. Kan ik de brownie ook in een springvorm maken? (waar je taart in maakt) of is die niet diep genoeg?

    Groetjes Yesil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk wel dat dat kan hoor Yesil, denk zelfs dat 'ie dan nog ietsje hoger wordt. Als je een rechthoekige ovenschaal hebt zou het daar ook in kunnen. Ga je deze maken? Heerlijk! Ben benieuwd wat je ervan vindt :)

      Verwijderen
  3. Ja ik ga ze vandaag of morgen maken. Ben ook heel benieuwd maar ze lijken me heerlijk! Ik heb wel een ronde ovenschaal maar dat is een hele dikke stenen dus ik denk dat dat ook niet goed werkt... Ga het in de springvorm proberen. Ik laat je weten of het is gelukt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij was goed gelukt hoor! Alleen toen ik het laatste deel van het chocoladebeslag over de roomkaaslaag moest doen was het beslag al een beetje te hard/stijf geworden waardoor ik het niet goed kon uitspreiden over de roomkaaslaag. Maar uiteindelijk was ie wel mooi gemarmerd en iedereen hier heeft ervan genoten. Ga m zeker nog eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen! Ja zeker als het koud(er) weer is kan dat chocoladebeslag wel snel wat stijver worden. Het maakt voor de smaak niet veel uit gelukkig of ze wel of niet gemarmerd zijn :) . Leuk dat het in de smaak viel!

      Verwijderen
  5. Na, ietwat aangepaste versie staat in de oven, tevens eerste ervaring met cheesecake dus ik ben zeer benieuwd.

    Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 5 wel erg enthousiaste mensen! Nou neem ik wel vaker wat mee naar ditzelfde gezelschap en dat wordt altijd wel smakelijk gevonden, maar dit mocht ik zeker wel vaker maken. Zeer geslaagd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is net uit de oven, heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi,

    Ik wil dit heerlijk recept voor een verjaardag maken. Misschien een rare vraag maar kan/moet er geen vorm van rijsmiddel in? Of is het dan geen "echte" brownie meer? Mooi blog trouwens, ik ben fan.

    Alvast bedankt voor je het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee in brownie gaat nooit bakpoeder of een ander rijsmiddel, brownie hoort niet luchtig maar juist 'moist' te zijn :) . Dus dat klopt. Bedankt voor je compliment!

      Verwijderen
  9. Hoihoii sa Eslem,

    Hij doet t elke weer weer! Alleen is hij eigenlijk alleen maar de eerste keer echt gelukt zoals de jouwe, dus lekker moist. Alle keren daarna was hij wel lekker, maar heel erg compact en ik weet niet wat ik anders heb gedaan, behalve dan haast haast en zonder goed afkoelen de koelkast in. Zou dat het kunnen zijn? Ik gebruik ook veeeeel minder suiker, maar de eerste keer volgens mij ook. Jij een ideetje?

    En nog s wat...ik mis jou ergens!

    Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Noor as,

      Wat gek! Ik denk niet dat het met de suiker te maken heeft idd maar verder? Misschien de oventijd net iets te kort? En ik zou hem inderdaad wel gewoon op het aanrecht laten afkoelen, en dan pas de koelkast in. Misschien helpt dat ook!

      En dat je me mist, haha, lief! Ik kom er al een hele tijd niet meer hoor :) voelde me niet echt thuis tussen de meeste heersende opvattingen daar. X Eslem

      Verwijderen
  10. Salam 3alaikoum. Jouw recepten zijn geweldig macha Allah.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!